actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2014, 12:56
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
‘Veralgemening van zondagswinkelen is uitgesloten’

‘Veralgemening van zondagswinkelen is uitgesloten’

Zondagswinkelen is lang niet overal en altijd rendabel en opportuun voor de handelaars. Het moet daarom beperkt blijven tot de toeristische centra, en dan nog onder voorwaarden. Dat is het standpunt van ondernemersorganisatie Unizo, na een enquête waaruit blijkt dat zes op de tien Vlamingen voorstander zijn van meer koopzondagen.
Volgens Unizo wegen de baten van zondagsshoppen niet altijd op tegen de kosten. ’Het risico bestaat dat een zondagsopening extra kosten met zich meebrengt (hogere personeelskost, energieverbruik, ...) die niet gecompenseerd worden door een groter aantal bezoekers, en de relatie met het personeel onder druk zet’, klinkt het in een persbericht.

De ondernemersorganisatie vindt ook dat ondernemers hun zondagsrust verdienen en dat ze moeten kunnen openen uit vrije wil, ‘en niet onder druk van de concurrentie’. Ze wijst er ook op dat het niet altijd gemakkelijk is om mensen te vinden die op ‘s zondags willen werken.

Uit eigen onderzoek, bij 543 handelaars, moet blijken dat ruim acht op de tien handelaars niet meer dan zes koopzondagen per jaar willen. Drie op de tien zijn voorstander van een uitbreiding.

Voor Unizo moet de zondagsopening beperkt blijven tot de echte toeristische centra, zoals de kuststeden en enkele steden die veel toeristen aantrekken. ’De extra openingsdag moet wel deel uitmaken van een meer algemeen beleid dat gericht is op het aantrekken van extra (buitenlandse) toeristen en versterking van de detailhandel”, klinkt het. “Op die manier moet ervoor gezorgd worden dat een zondagsopening ook effectief rendabel is voor de handelaars en niet enkel zorgt voor een verschuiving van het rendement.’

Gevonden op: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140505_01092332

Commentaar:
Ik vind dat de handelaars zelf mogen bepalen of ze open zijn op zondag. Ik zou het heel erg goed begrijpen dat ze dit niet willen doen omdat de handelaars meestal al een hele week open zijn. Nu is het zo dat bepaalde winkels geopend zijn op zondag en andere dan weer niet. Die winkels (die ik ken) doen het wel vrij goed op zondag, maar dit komt ook omdat de klanten weten dat zij open zijn én ze hebben op maandag een vrije dag.

De keuze moet dus volledig bij de handelaar liggen, willen ze open doen op zondag, goed, maar dan vind ik dat ze ook recht hebben op een sluitingsdag in de week. Ik denk wel dat het vrij moeilijk is om personeel te vinden die wil werken op zondag. Diegenen die dat willen doen, zullen wellicht meer willen verdienen en dat is natuurlijk een extra kost voor de handelaar.

Ik zou dus de handelaar echt niet verplichten om open te zijn op zondag, maar indien hij dit wil en het is rendabel kan hij dit zeker doen. Natuurlijk is het voor hem (en zijn omliggende handelaars) interessanter dat er meerdere winkels geopend zijn, maar dan zit je met het probleem dat de ene dit niet wil en de andere wel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2014, 09:32
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Zoals hieronder al vermeld, merk ik ook dat een aantal winkels het goed doen op zondag. Vooral dan de grootwarenhuizen hebben goed te doen. Voor consumenten is het handig dat deze winkels op zondag open zijn, ze hoeven dan niet op voorhand inkopen te doen. Stel dat je een feest geeft en je bent iets vergeten van de winkel, is het ook altijd heel handig om dit snel nog te gaan kopen. Ik weet niet dat andere winkels zoals bijvoorbeeld een kledingzaak goed te doen heeft. Zelf werk ik af en toe op zondag in een kledingzaak en er komen wel klanten kijken, maar veel kopen niets. Ik denk dat veel consumenten vaak gewoon eens willen gaan kijken op zondag en niet echt de intentie hebben om iets te kopen.

Ik vind ook dat winkels zelf moeten kunnen kiezen wanneer ze open zijn. Als ze dit goed naar hun klanten communiceren, is dit geen probleem volgens mij. Het is waar dat winkels dan minder snel werknemers gaan vinden, maar op zondag wordt je meestal dubbel betaald en dat is als werknemer dan toch mooi meegenomen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2014, 14:52
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Vrije keuze geven zou goed zijn, maar dan is het best om ook wel een verplichte sluitingsdag in te voeren. Voor ketens is het al makkelijker om een hele week open te blijven dan voor kleine handelaars. Die laatsten kunnen daar dus wel onder lijden en dat is niet de bedoeling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.