actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2014, 08:22
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Na de crisis: aantal echtscheidingen in de lift

Na de crisis: aantal echtscheidingen in de lift

De Belgische notarissen noteerden vorig jaar 15 procent meer echtscheidingen dan in 2012 en ook meer dan in 2011 en 2010. "In 2013 zagen we het consumentenvertrouwen stelselmatig stijgen, en daarmee gepaard is ook het aantal echtscheidingen gestegen", zegt Bart Van Opstal, voorzitter van de Belgische federatie van notarissen, vandaag in Het Nieuwsblad en De Standaard.

Uit het jaarverslag van de Belgische notarissen blijkt dat ze vorig jaar 15 procent meer echtscheidingen bekrachtigden dan in 2012. Ze tellen weliswaar enkel de echtscheidingen met onderlinge toestemming, maar de cijfers vormen niettemin een goede indicatie.

Socioloog Dimitri Mortelmans is niet verwonderd. Volgens hem doet de crisis meer huwelijken stuklopen door financiële problemen. "Maar het effect is pas nadien te zien, want tijdens de crisis maken de koppels de al dan niet bewuste calculatie dat het een dure grap is om uit elkaar te gaan."

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/F...n-de-lift.dhtml, 23 april 2014

Eigen mening:
Ik vind het een heel spijtige zaak dat er zoveel echtscheidingen zijn. Uiteraard kan ik me wel voorstellen dat er veel koppels zijn waarbij de relatie onder druk komt te staan door een financiële crisis, maar zou je dan niet proberen om je relatie terug op de rails te krijgen? Volgens mij scheiden mensen veel te snel tegenwoordig. Een paar problemen die zich opstapelen, de relatie kan het niet aan, dus scheiden we maar. Waarom blijven mensen niet vechten? Als het echt uit de hand loopt, kan je nog altijd beslissen om toch te scheiden, maar ik denk dat het tegenwoordig toch wel een beetje overdreven is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2014, 20:34
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Na de crisis: aantal echtscheidingen in de lift

De mening van Noortje kan ik zeker begrijpen, ze heeft wel een punt. Mensen trouwen en scheiden te snel. Er zijn mensen die trouwen om hun relatie te redden, maar in mijn ogen is dit een verkeerde denkwijze. Een huwelijk op basis van zo'n gedachte is gedoemd te mislukken. Als het huwelijk mislukt is een scheiding dichtbij. Je kan beter enkele jaren samenwonen en op die manier nagaan of een huwelijk haalbaar is. Dit geeft nog geen 100% garantie, maar de slaagkansen op een geslaagd huwelijk liggen hoger. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 70% van de getrouwde koppels uiteindelijk zullen scheiden. Scheidingen gebeuren ten gevolge van verschillende en uiteenlopende redenen.

In het artikel wordt vermeld dat de financiële crisis een boosdoener is. Dit kan ik mij wel voorstellen. Vele discussies gaan over geld, dat is een algemeen gegeven. Geld is belangrijk in onze samenleving. Het feit dat partners onderling een ander loon krijgen zorgt meestal voor irritatie bij de partner met het laagste loon. Het verdelen van de kosten is ook een pijnlijk punt. Er zijn verschillende financiële aspecten die zorgen voor frustratie en ruzies. Het beste zou zijn dat er afspraken gemaakt worden voordat mensen trouwen. Afspraken maken nadat je trouwt is om problemen vragen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2014, 10:57
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Zoals Sofie al vermeld heeft, trouwen en scheiden mensen veel te snel. Mensen komen te vaak in verleiding om “verliefd” te worden op iemand anders omdat ze de sleur van hun relatie beu zijn. Dan vraag ik mij af of ze zich wel voor de volle 100% geven in hun relatie. Daarnaast hoor je ook vaak dat getrouwde koppels voor de kinderen samen blijven en wanneer deze dan ouder zijn, scheiden ze. Wanneer getrouwde koppels scheiden als hun kinderen nog jonger zijn, heeft dit ook een grote invloed op hen en op hun opvoeding. Ik denk dat het voor kinderen moeilijk is om regels na te leven. Bij papa mag dit en bij mama mag dat niet. Hoe kunnen deze kinderen zich dan nog houden aan regels? Voor ons als toekomstige leerkrachten is het dan ook niet makkelijk om deze jongeren op te voeden.

Dat de financiële crisis de boosdoener is, is voor mij vatbaar. Tegenwoordig draait alles om geld en materiële zaken. Heel veel ruzies en dan ook echtscheidingen zijn het gevolg van problemen omtrent geld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.