actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2014, 10:27
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Antwerps OCMW voert schorsing leefloon af

Antwerps OCMW voert schorsing leefloon af

Het leefloon van buitenlanders die niet naar de Nederlandse les gaan, wordt niet langer tijdelijk geschorst. Dat meldt de ochtendeditie van De Standaard. De definitieve afschaffing bij drie afwezigheden blijft wel behouden.

Het arbeidshof in Antwerpen oordeelde onlangs dat het OCMW zijn boekje te buiten gaat door het leefloon van buitenlanders te schorsen als ze twee keer afwezig zijn op de Nederlandse les. Nu blijkt dat het OCMW wel degelijk rekening houdt met het arrest van het arbeidshof.

Volgens een mail die het managementcomité van het Antwerpse OCMW verstuurde en die De Standaard kon inkijken, zal het leefloon van spijbelende leefloners na twee onwettige afwezigheden op de Nederlandse les niet langer geschorst worden. Maar als ze drie keer zonder reden afwezig zijn, verliezen ze – net als in de oude regeling – hun leefloon definitief.

Die nieuwe regeling is in ieder geval wel wettig, anders dan de vorige. Een tijdelijke schorsing van het leefloon bij wijze van straf mag alleen als er duidelijke afspraken op papier zijn gezet rond het volgen van de Nederlandse les. Het OCMW kan volgens de wet wel te allen tijde het leefloon afschaffen als blijkt dat de leefloner niet werkbereid is. Voor buitenlanders die geen of slecht Nederlands spreken, betekent werkbereid zijn onder andere taallessen volgen om de kansen op de arbeidsmarkt te verhogen.

Bron:
Eckert, M. (15, april 2014). Antwerps OCMW voert schorsing leefloon af. De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het goed dat deze regeling wordt ingevoerd. Het is makkelijk om je voor iets in te schrijven en niet te komen terwijl je er toch alle voordelen van kan hebben. Ik vind dat ze streng moeten zijn want anders wordt er teveel misbruik van gemaakt.
Ik ben van mening dat we iedereen een gelijke kans moeten geven en iedereen moeten helpen. Maar daar moet ook iets tegenover staan, zoals bijvoorbeeld de taallessen. Ik vind het zeer positief dat mensen zich daarvoor inschrijven, want dat zijn mensen die vooruit willen met hun leven en zich willen aanpassen aan ons. En dan vind ik het goed dat zij beroep kunnen doen op een leefloon.
Mensen die onwettig afwezig zijn op de taallessen of zich niet willen aanpassen en zich er niet voor willen inschrijven hebben in mijn ogen geen recht op een leefloon. Zij zijn er dan om van onze goedheid te komen profiteren.
Spijtig genoeg zijn er steeds mensen die het leefloon blijven misbruiken. Ze zoeken bijvoorbeeld werk in het 'zwart'. Ik begrijp dat het moeilijk is om daar gepaste regelingen voor te zoeken maar het is wel nodig. De regeling die het OCMW van Antwerpen nu heeft getroffen vind ik zeer goed en niet te mild. Als leerlingen op school te vaak onwettig afwezig zijn worden er ook maatregelen getroffen en dat kan eens zo goed worden toegepast bij taallessen.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 15th April 2014 om 10:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.