actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2014, 14:07
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Belgische loonkosten bijven bij hoogste in Europa

Belgische loonkosten bijven bij hoogste in Europa

België had in 2013 de op een na hoogste loonkosten in Europa. Dat blijkt uit een nieuwe rangschikking die is opgesteld door het Duitse bureau voor statistiek. België blijft dus voor wat betreft de loonkosten bij de koplopers in Europa.

Met loonkosten van 41,20 euro per uur - 1,9 procent meer dan in 2012 - moet België enkel Zweden laten voorgaan (43 euro per uur). In de eurozone is het gemiddelde 28,7 euro, in de EU-27 is dat 23,7 euro. Na Zweden en België vervolledigen Denemarken, Luxemburg, Frankrijk, Nederland, Finland, Duitsland, Oostenrijk en Italië de top tien.

Wordt gekeken naar de loonkosten in de industrie - waar de internationale concurrentie sterk speelt - dan staat België eveneens op plaats twee, met gemiddelde loonkosten van 42,60 euro per uur. Zweden staat met 44,80 euro op één, Duitsland op vijf met 36,20 euro.

Na jaren van groei onder het EU-gemiddelde stijgen de loonkosten in Duitsland sinds 2011 weer sneller dan gemiddeld: 2,1 procent in 2013, tegen 1,4 procent in de EU en de eurozone.

Bron: De redactie
Datum: 12/05/2014

Eigen mening:
Ik denk dat niemand verschiet van dit krantenartikel. Het is algemeen bekend dat de loonkosten in België zeer hoog zijn. We horen het vaak dat bedrijven hun productie naar andere landen gaat verhuizen. De oorzaak hiervan is vaak de lagere loonkost in die landen. Ik vind dit een spijtige zaak want wanneer bedrijven hun productie verhuizen verliezen veel mensen in ons land hun job. Ik denk dat er zeker iets veranderd moet worden aan de loonkosten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2014, 18:17
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Zoals Jorine al aanhaalde verschiet ik ook niet van dit krantenartikel en van deze cijfers. Ik vind dat de overheid stilletjes aan wel genoeg is gewaarschuwd met de sluiten van een aantal grote multinationals in België. Doordat de loonkost in ons land te groot is, verhuizen er inderdaad heel veel bedrijven naar andere landen. Wat zowel niet goed is voor onze economie, maar ook niet voor de werknemers. Tal van mensen verliezen hun job en de sociale zekerheid gaat meer uitgeven dan dat ze ontvangen. Wat ook niet goed is voor de overheid. Tijd voor verandering.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.