actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2014, 09:26
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Huurders hebben het steeds moeilijker

Huurders hebben het steeds moeilijker

06/05/2014 om 05:31 - Bijgewerkt om 05:30

Bijna de helft van de huurders spendeert een derde van hun inkomen aan wonen. De groep die moeite heeft met betalen, wordt groter. Ook kopers krijgen het moeilijker.

Dat schrijft De Morgen op basis van onderzoek van het Steunpunt Wonen van de Vlaamse overheid.

De groep huurders die meer dan een derde van hun inkomen aan wonen spendeert, is toegenomen tot bijna de helft. In 2005 was dat nog 32,9 procent van alle huurders op de privémarkt. In Vlaanderen hebben vandaag 146.000 gezinnen moeite met het betalen van de woonkosten.

Wooncrisis

Ook kopers hebben het moeilijker: ruim een kwart besteedt vandaag meer dan een derde van het inkomen aan hun lening, vergeleken met 21,7 procent in 2005. Bijna drie kwart van de Vlamingen heeft een eigen woning, 17,7 procent huurt op de privémarkt. Zes procent huurt een sociale woning, meer dan honderdduizend gezinnen staan hiervoor op de wachtlijst.

Het Netwerk tegen Armoede spreekt samen met het Vlaams Huurdersplatform en Samenlevingsopbouw van 'een Vlaamse wooncrisis'. (Belga/TV)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/h...mal-141827.html

Eigen mening:Zelf ben ik niet geschrokken van deze cijfers. We wisten al langer dan vandaag dat de prijzen op deze markt sterk zijn gestegen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat huurders het moeilijk krijgen en dat ze meer dan een derde van hun inkomen aan wonen spendeert. Niet enkel de prijzen voor het kopen van een huis zijn gestegen, ook de huurprijzen. Ik denk dat wij, studenten, het heel moeilijk gaan hebben om binnen x-aantal jaar ons eigen huis te kopen. We zullen hier inderdaad veel voor moeten gaan lenen, tenzij je van thuis uit al wat meekrijgt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2014, 10:47
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Ik ben het eens met wat T*hnee verteld. Het wonen en het leven worden steeds duurder en het wordt moeilijker om zelfstandig te gaan wonen. Om alleen ergens te wonen is het bijna onbetaalbaar geworden. Je moet al samen wonen met iemand om volledig rond te kunnen komen en iets extra over te hebben. Veel jongeren die een huis willen kopen krijgen niet eens meer een lening of ze moeten de lening sneller afbetalen dan vroeger, waardoor ze maandelijks meer moeten afgeven. Ik vind dit niet eerlijk tegenover oudere mensen. Ik vind dat iedereen de kans moet krijgen om zelfstandig te wonen. Ik denk dat het evenveel risico inhoudt als je aan oudere mensen een lening geeft of aan jongere mensen. Het kan altijd plots mislopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.