actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2014, 18:11
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Wink Steeds meer klanten dingen af op prijs

Steeds meer klanten dingen af op prijs

Klanten proberen in de winkel steeds vaker af te dingen op de prijs. 'Grote ketens bieden het hele jaar promotie aan, maar kleine handelaars kunnen die kortingen niet aan', meldt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) in een persbericht.

Uit een rondvraag van het NSZ bij 549 handelszaken uit de non-food blijkt dat het aantal klanten dat om korting vraagt vorig jaar met 27 procent is toegenomen. Het jaar daarvoor was dat maar dertien procent. 'Het is duidelijk dat consumenten nog steeds op hun uitgaven letten, zelfs nu de crisis stilaan overgewaaid is, en dat ze ook steeds mondiger worden', zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Ook het feit dat grote ketens en buitenlandse webwinkels het hele jaar kortingen aanbieden om klanten te lokken, zit daar volgens het NSZ voor iets tussen.

'Gevolg is dat de consument overal kortingen verwacht, zoals in de soeks', zegt Mattheeuws. 'Ook bij de zelfstandige detailhandel dus. Maar in de kleinhandel wordt met dermate krappe winstmarges gewerkt dat het eenvoudigweg niet leefbaar is om de hele tijd door promoties aan te bieden. Kleinhandelszaken kunnen immers niet rekenen op een kapitaalkrachtige holding en een grote marketingmachine die achter hen staan. Het gaat om andere werelden'.

29 procent van de handelaars weigert dan ook systematisch om in te gaan op een vraag om korting. 39 procent wil wel over de prijs praten, maar alleen bij trouwe klanten of bij aankoop van grote hoeveelheden

Gevonden op: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140504_007

Commentaar:
Het is een goed ding dat de klanten zich bewuster worden van de prijzen in het algemeen. De consument ondervindt dus een duidelijk verschil in prijs tussen de grote ketens en de kleinhandels. Op die manier geeft de klant de kleinhandel toch nog een kans om goederen aan te kopen bij hen, maar in het artikel staat dat de kleinhandel de mogelijkheid niet heeft om een verminderde prijs aan te bieden aan de klanten omdat ze al met een zeer kleine winstmarge werken. Het gevolg hiervan kan zijn dat de meeste klanten geen aankopen bij de kleinhandel zullen doen, maar toch naar de grote ketens, die kortingen aanbieden, zal gaan.

Ik denk dat de kleinhandel naarmate de tijd verstrijkt, het alsmaar moeilijker zal krijgen om te kunnen concurreren met de ketens en misschien wel zullen verdwijnen uit het straatbeeld. De ketens kunnen dus grote(re) kortingen aanbieden en natuurlijk gaat de consument (bijna) altijd voor de goedkoopste prijs. Het enige wat de kleinhandel op dit moment kan doen is een goede/betere service aanbieden, maar dan nog bestaat de kans dat de consument de goederen zal aankopen bij de grote ketens.

Het is ook opmerkelijk dat het percentage van klanten die afdingen verdubbeld is. De klant staat op deze manier zeker op zijn strepen en zal 2 keer nadenken over een aankoop. Ook begrijp ik de handelaars dat ze niet (altijd) in kunnen gaan op de vraag van de klant voor een verminderde prijs, maar als klant heb je een 'nee' en kun je een 'ja' krijgen. Dus waarom niet proberen, misschien lukt het wel!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2014, 21:36
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik vind het afdingen vrij belachelijk. Ik vind dat je een product niet hoeft te kopen als de prijs je niet aanstaat. Als het product te duur is, dan loop je toch gewoon door? Als we dit zouden doen, dalen de prijzen volgens mij automatisch. De markt ontstaat als vraag en aanbod een evenwicht vinden, maar als we altijd afdingen, is er dan wel een deftig evenwicht?

De consument zou producten die ze te duur vinden gewoon links moeten laten liggen. Als de vraag daalt, zal het aanbod ervoor moeten zorgen dat die vraag terug stijgt. Dit zou de producent dus kunnen doen door gewoon de prijs te laten zakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2014, 10:52
K*rolien.Vandepaer K*rolien.Vandepaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 14
Ik vind dat afdingen eerder iets is dat om rommelmarkten en garageverkopen thuis hoort. Deze mensen moeten namelijk geen winst maken uit wat ze verkopen. Ze hebben door de week een fulltime job en al wat ze dan bijverdienen is gewoon een extra. In winkels in deze winst wel belangrijk om het personeel te betalen en nieuwe aankopen te doen.
__________________
K*rolien V*ndep*er
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th May 2014, 14:34
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Ik werk zelf in een electronica zaak en krijg geregeld zo'n vragen. "Gaat er nog iets van de prijs af?", "Zijn er promoties?", "Als ik een hoesje koop bij deze telefoon, gaat er dan iets van de prijs af van de telefoon?" zijn enkele voorbeelden hiervan. Ikzelf vind het een raar fenomeen dat mensen vragen voor zo'n korting. Bij aankoop van een x-aantal toestellen kan er uiteraard wél over korting gepraat worden, dat is ook een kwestie van grotere klanten binnenhalen. Ik denk dat dit een typisch kenmerk is van onze consumptiemaatschappij. Het leven wordt steeds duurder, maar mensen willen ook steeds meer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.