actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2014, 18:50
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Brussel grootste studentenstad van het land

Met 86.000 studenten in 51 Nederlands- en Franstalige instellingen van hoger onderwijs telt Brussel een kwart van alle studenten van het land. Daardoor is de Belgische hoofdstad ook veruit de eerste studentenstad van het land, zo blijkt uit een onderzoek van Brussels Studies dat morgen verschijnt.

Uit de studie blijkt dat het aantal studenten in Brussel in tien jaar tijd met niet minder dan 20 procent is gestegen. Net iets meer dan de helft (51%) van de studenten is in een universiteit ingeschreven, 72 procent aan een Franstalige universiteit of hogeschool en 28 procent aan een Nederlandstalige instelling. Van de inschreven studenten heeft 23 procent niet de Belgische nationaliteit, 7 procent beschikt niet over een Europese nationaliteit.

Hoewel het Brussels gewest meerdere universiteiten op zijn grondgebied telt, liggen de investeringen voor onderzoek en ontwikkeling in Brussel met 1,4 procent van zijn bbp lager dan in Vlaanderen (2,4%), Wallonië (2,5%) of andere Europese landen. Dat heeft volgens de studie te maken met de zwakke uitgaven van de Brusselse ondernemingen op het vlak van onderzoek en ontwikkeling.

Het hoger onderwijs in het Brussels gewest is goed voor 16.000 jobs of 28.000 indien het personeel van de diverse universitaire ziekenhuizen worden meegerekend. Dat komt neer op 4,5 procent van de betaalde arbeid in de hoofdstad.

Bron: De Morgen (22/4)

Commentaar: Wow, dit had ik niet verwacht! Ik wist wel dat er "wat volk" in Brussel studeerde, maar dat het zo'n grote aantallen waren, dat had ik nooit verwacht. Studeren in Brussel heeft zo wel zijn voordelen denk ik, vooral op tweetalig-gebied dan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2014, 20:20
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Ik had dit helemaal niet verwacht. Ik dacht dat Leuven de grootste studentenstad is. In de media hoor je veel meer over de studenten in Leuven dan over de studenten in Brussel.
Van mijn middelbare school was ik een van de enige die naar Brussel ging studeren. Ik ben ervan overtuigd dat de tweetaligheid in Brussel zeker een meerwaarde is.
Studeren in Brussel spreekt niet iedereen aan maar eenmaal je er studeert, weet je dat Brussel niet alleen onze hoofdstad is maar ook een ware studentenstad is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.