actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2014, 14:51
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
De Neuzekesoorlog: veel gedoe over een snoepje dat niet eens lekker is

De Neuzekesoorlog: veel gedoe over een snoepje dat niet eens lekker is


De Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a) heeft twee verkopers van cuberdons in de hoek gezet. Tot 1 mei mogen de kemphanen hun kraam niet meer opstellen. En dat allemaal voor een snoepje dat smaakt als iets dat van een apotheker komt.

Op de Groentenmarkt staat een lange rij aan te schuiven bij bakkerij Himschoot. De mensen komen niet voor brood, maar voor neuzekes. Nu de Neuzenoorlog weer losgebarsten is, lijken de zaken zelfs beter te draaien dan ooit.

Carl Demeestere verkoopt de paarse kegeltjes noodgedwongen vanuit het open raam van de bakkerij, want net als eeuwige rivaal Sonny Breine is hij tijdelijk zijn vergunning kwijt om met zijn kraam op de Groentenmarkt te staan. Voor Breines tearoom Pi staat niemand aan te schuiven, aan het open raam kun je enkel warme wafels bestellen.

De Neuzenoorlog sleept al drie jaar aan. In juli 2011 nam de politie het kraam van Breine in beslag na een zoveelste ruzie met Demeestere. Die laatste verklaarde toen dat Breine het niet kon verkroppen dat ze vlak naast elkaar hetzelfde product stonden te verkopen, allebei met een kar die er van ver min of meer authentiek uitziet.

Met alle toeristen die zich laten vangen aan de cuberdons zou je denken dat beide heren genoeg omzet draaien om elkaar vrolijk te negeren, maar Breine kon het volgens de lokale pers toch niet laten om zijn concurrent vorige week te bejegenen met een kopstoot.

Het circus werd burgemeester Termont te veel. Hij riep de twee bij zich, nam hun vergunning af en sprak op strenge toon: "Nog één akkefietje en jullie staan nooit meer op de Groentenmarkt!"

Dat zou niet zo erg zijn. Cuberdons zijn veel te zoet. De snoepjes zien eruit als vuile, rubberen dopjes die thuishoren in de gereedschapskoffer van een klusjesman. De neuzekes worden verkocht als echt Gents streekproduct, maar ze worden niet eens in Gent gemaakt.

Achter de twee rivaliserende verkopers zitten twee bedrijven die het bekvechten evenmin kunnen laten. Demeestere verkoopt de cuberdons van marktleider Geldhof, gevestigd in Eeklo. Geldhof noemt zijn cuberdons de échte omdat oprichter Antoine Geldhof (1925-2012) het recept destijds geleerd heeft van de kleinzoon van de oorspronkelijke uitvinder.

Roger Scheir van Confiserie 2000 zegt dat hij het recept eind jaren zeventig gevonden heeft in een ambachtelijke Gentse suikerbakkerij. Confiserie 2000 is gevestigd in Kluizen (Evergem) en levert de neuzekes die Breine verkoopt. Geldhof beschuldigde zijn kleinere concurrent er al van zijn succesproduct schaamteloos te kopiëren.

In Gent zelf is er - zover bekend - geen enkele confiserie overgebleven die nog zelf cuberdons maakt. Toch blijven oudere Gentenaars 'hun' neuzekes koesteren. Ooit zag ik een dame een demonstratie geven op de tram. Ze was in negentiende-eeuws ornaat, want ze kwam van het jaarlijkse Bal 1900. "Eerst bijt je het topje eraf", doceerde ze. Koket toonde ze het smeuïge binnenste van haar snoepje. "Dan pas begin je aan de rest."

Op de Groentenmarkt haalt Olivier (49) zijn neus op voor de neuzekes en de bijbehorende ruzie. Olivier is een voormalige dakloze die nog altijd zeer opvallend aanwezig is op 'zijn' Groentenmarkt. "Ik vind dat niet lekker. Veel te veel suiker en het smaakt naar iets van bij de apotheker." Wel, niet toevallig is de cuberdon in 1873 uitgevonden door een apotheker.

Pal naast de Pi ligt een winkel die wel nog zelf zijn producten maakt: de mosterdfabriek van Tierenteyn-Verlent. Ik ga er mij een pot pickles halen. Een echt Gents product dat duizend keer beter smaakt dan die overroepen cuberdons.

Gevonden op: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...lekker-is.dhtml

Commentaar:
Ik vind dat de twee verkopers hier boven moeten kunnen staan en zich niets van elkaar moeten aantrekken. De 'oorlog' duurt al verschillende jaren en toch bestaan beide verkopers nog. Dit is voor mij een teken dat deze twee verkopers aan elkaar gewaagd zijn en dus alletwee kunnen leven van de verkoop van hun cuberdons.

Het gedrag van deze twee verkopers vind ik kinderachtig. Ik begrijp dat dit om het inkomen gaat van hen, maar om er zo'n hele heisa om te maken vind ik er toch over. Het enige positieve is wel dat ze veel reclame maken, maar mij zullen ze niet kunnen overtuigen om hun neuzekes te komen kopen want ik deel de mening van Olivier en vind dat zo'n cuberdon niet lekker is en veel te zoet is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2014, 15:25
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
De Neuzekesoorlog: veel gedoe over een snoepje dat niet eens lekker is

Zelf ben ik vorige week naar Gent geweest en heb de 2 kramen gezien. Op het moment dat ik er was, stonden de 2 kramen naast elkaar zonder ruzie te maken. Ik vond dat de kramen een meerwaarde gaven aan de stad. Het zag er zeer authentiek uit en straalde een zekere rust uit. Het gezellig wandelen door de straten en dan 2 kraampjes zien staan met neuzekes. Ik begrijp niet dat de 2 kramen ruzie maken over het feit dat de neuzekes wel of niet authentiek zijn. Je moet kunnen verstaan dat de ene dag het ene kraam meer kopers heeft dan de andere. Het heeft geen zin om te ruziën over iets waar je niets kan aan veranderen. Gaan ze meer verdienen als ze er niet meer mogen staan? Ik vind dat je als volwassene moet begrijpen dat de personen die Gent bezoeken, niet bij alle kramen iets kunnen kopen. Hopelijk gaan de 2 geen ruzie meer maken zodat de kramen weer mogen staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.