actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2014, 09:11
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Meer en meer erfenissen naar het goede doel

Meer en meer erfenissen naar het goede doel

In 2013 is het aantal wilsbeschikkingen dat in België werd opgesteld met 36 procent gestegen en die trend zet zich ook in 2014 voort. Niet alleen de notarissen varen bij de toegenomen interesse van de Belgen in hun nalatenschap: ook ngo’s en liefdadigheidsorganisaties zien hun inkomsten uit legaten fors stijgen. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws woensdag.

'Meer dan ooit zijn mensen bezig met erfenissen', aldus Bart Van Opstal, erevoorzitter van de Koninklijke Federatie van het Belgische Notariaat. Opvallend is dat steeds meer jonge mensen, van dertig tot veertig jaar, een testament willen. Dat ligt volgens Van Opstal aan de nieuwe manier van samenleven. 'Mensen huwen soms meerdere keren en er zijn tegenwoordig heel wat nieuw samengestelde gezinnen. Voor hen is erfenisplanning noodzakelijk', zegt hij. Bovendien zien veel Belgen een testament als een vorm van successieplanning of willen ze hun geliefden beschermen voor na hun overlijden.

Ook het aantal mensen dat hun erfenis aan een goed doel schenkt nam de afgelopen jaren flink toe. Bij de Koning Boudewijnstichting ging het aantal legaten van 27 in 2010 naar 51 in 2013.

En ook bij Testament.be zien ze het aantal kandidaat-erflaters al jaren stijgen. 'Dat is voornamelijk te danken aan de babyboomers', zegt woordvoerder Marnix Puype. 'Zij gaan nu op pensioen, denken aan hun testament en zijn geëngageerd, in de geest van mei 68 en de hippies.'

Volgens Josse Abrahams van de Koning Boudewijnstichting is de stijging ook gevolg van een vermindering van het vertrouwen in de Staat en van het feit dat filantropie vandaag maatschappelijk meer 'in the picture' staat.

'Al speelt het feit dat legaten aanzienlijk minder belast worden, natuurlijk een niet te onderschatten rol', aldus Bart Van Opstal.

Bron
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140416_01070346, 16 april 2014

Eigen mening
Ik begrijp wel dat meer en meer mensen een testament laten opstellen. Het is niet altijd even duidelijk naar wie de erfenis later zal gaan en zeker niet nu er zoveel samengestelde gezinnen zijn. Volgens mij is het dus wel een goed idee als je dan een testament laat opstellen. Dan ben je ook zeker dat de mensen waarvan je echt hield, een deel van je erfenis zullen krijgen. Dat nu ook meer en meer mensen de erfenis naar een goed doel willen laten gaan, kan ik ook wel begrijpen. Het is natuurlijk een hele hoop papierwerk, een gestorvene. En dan voor de erfenis moet je nog heel wat successierechten betalen. Het is geen simpele kwestie. Door het naar een goed doel te laten gaan, moet je minder successierechten betalen. Wat dus wel mooi meegenomen is. Ik weet wel niet of ik mijn erfenis naar een goed doel zou laten gaan. Op zich denk ik van wel, maar ik vind dat mijn familie toch zeker ook een groot deel mag krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th April 2014, 10:27
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik sluit mij volledig aan bij de mening van N*ortje VandenAckerveken. Ik begrijp zeer goed dat er meer en meer erfenissen naar het goede doel gaat. Dit komt volgens mij ook door de evolutie van de samenleving. Vroeger gaven meer mensen hun “eigen ziel” als erfgenaam. Dit wil zeggen dat hun erfenis voor de kerk was, op voorwaarde dat er voor de overledene missen opgedragen werden en voor hen gebeden werd. Voor de rest is het wel altijd de gewoonte geweest zijn nalatenschap aan de kinderen of de naaste familie te geven. Maar zoals je kan lezen in het artikel is er een nieuwe tendens aan de gang. Meer en meer mensen willen nu hun dood nog iets positief doen. Ze willen een deel van hun erfenis aan een goed doel laten of aan een organisatie waarvan de doelstellingen de persoon nauw aan het hart lagen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th April 2014, 14:51
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik vind het een mooi gebaar dat je een deel van je erfenis aan een goed doel schenkt. Net zoals N*ortje vind ik het ook logisch dat je een deel van je erfenis schenkt aan de mensen waarvan je hield, al kan dit zoals eerder al aangegeven voor heel wat problemen zorgen. Ik begrijp het dan ook volkomen dat er steeds meer mensen een testament laten opmaken.

Naar mijn mening zou het een mooi initiatief zijn dat goede doelen de nabestaanden laten weten waaraan ze het geld hebben besteed. Praktisch gezien is dit misschien wel moeilijk, maar ik denk dat dit het voor de nabestaanden fijn is om te weten dat het geld goed besteed is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.