actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2017, 19:28
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Apps counteren depressie

Apps counteren depressie

Apps die je gemoed monitoren en mindfulness-training aanbieden kunnen helpen tegen depressie.

Meer dan 300 miljoen mensen wereldwijd kampen met depressie. Psychotherapeuten zitten vaak volgeboekt. Steeds meer patiënten grijpen naar hun smartphone op zoek naar een behandeling. Veel softwareproducenten bieden apps aan als therapeutische hulpmiddelen.

Een team van psychologen en psychiaters (Een team van psychologen en psychiatersJerome Sarris, Joseph Firth e.a., NCIM, Western Sidney University, Australië in World Psychiatry) verzamelde gegevens van 18 gerandomiseerd gecontroleerde studies over het gebruik van in totaal 22 apps. Die gaan van mobiele toepassingen voor mindfulness-training tot systemen die je gemoed monitoren en daarop inspelen met tips.

De studies bevatten gegevens over het app-gebruik van 3.414 mannen en vrouwen tussen 18 en 59 jaar. De proefpersonen leden aan een of meerdere stoornissen. Patiënten hadden lichte tot sterke depressies, bipolaire stoornissen, angst of slapeloosheid. Elk van de studies staafde de bevindingen aan een controlegroep.

De resultaten wezen uit dat apps een positief effect hebben op de depressiesymptomen. ‘Smartphones kunnen patiënten helpen om hun eigen mentale gezondheid te monitoren en te begrijpen’, zegt Jerome Sarris van het National Institute of Complementary Medicine (NICM) in Australië. Hij is lid van het onderzoeksteam.

De resultaten blijken vooral van toepassing op de patiënten met een lichte tot matige depressie. De impact van apps en smartphones bij patiënten met zware depressie is volgens de wetenschappers nog onvoldoende onderzocht.

Volgens de onderzoekers zit er toekomst in het gebruik van mobiele applicaties tegen depressie. Ze zijn toegankelijk en betaalbaar, vaak zelfs gratis. Al wil hij daarmee niet gezegd hebben dat apps alleen een depressie kunnen genezen. Therapie en antidepressiva zijn zeker niet afgeschreven.

Bron: Eos, 26-09-2017
https://www.eoswetenschap.eu/psyche...teren-depressie

Mening: Tegenwoordig is er voor alles een app. We krijgen meldingen van alle verschillende apps, die voor ons noodzakelijk lijken om ons leven aangenamer en makkelijker te maken. Je kan op je smartphone je medisch dossier bijhouden. Ik vind dit zeer gevaarlijk om zulke apps te volgen. De app voor depressie blijkt wel te helpen, maar dit zal zorgen dat mensen niet meer naar de dokter of psycholoog gaan en dit lijkt mij gevaarlijk. Bij elke persoon zal de depressie zich op een andere manier voordoen en het lijkt mij dan toch moeilijk dat deze voor iedereen kan helpen. Ik denk dat het belangrijk is dat wij onze smartphone meer links laten liggen en eerder naar een persoon stappen die hiervoor heeft gestudeerd. Het gebruik van zulke apps gaat onze generatie alleen nog verder individualiseren, want er is overal een app voor. Waarom zouden we nog naar iemand gaan om te vragen wat we hebben, als we toch een app hebben die het misschien wel kan zeggen? Ik vind het geen goede evolutie, dat we alles kunnen vinden op een app!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2017, 20:28
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Ik vond dit artikel, en de bijgevoegde mening, zeer interessant om lezen.
Doordat ik vaak met m’n smartphone in de hand loop, lijkt het alsof ik niet zonder kan -wat op vlak van muziek misschien wel waar is; dat terzijde- maar toch probeer ik mijn afhankelijkheid te beperken. Zo krijg ik momenteel enkel nog meldingen bij een sms’je en telefoongesprekken , gebruik ik een mp3 zodat ik tijdens het beluisteren van muziek niet onbewust begin te scrollen, heb ik geen onnodige apps meer die om aandacht vragen, …

Wat ik hier wil zeggen: het kan dus ook anders dan al die pling-ting-bong geluidjes.

Over het algemeen ben ik aangenaam verrast te lezen over initiatieven zoals de app waarover men spreekt. Mindfulness is zeer behulpzaam in stressvolle momenten. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat de smartphone een stressfactor kan zijn, doch denk ik dat je met deze app en de juiste instellingen een moment van rust kan creëren.

Mijn ervaring leert me dat mindfulness een goed gesprek niet vervangt. De drempel naar “echte” hulp kan soms te hoog zijn, maar sommige (kleinere) zaken kunnen nu eenmaal wel met meditatie verholpen worden. Hier denk ik dan vooral aan tijdelijke stress, ...

Ik verwacht niet dat er door de opkomst van deze applicatie beroepen zullen verdwijnen. 😉 Mocht je in een (zware) depressie zitten, veronderstel ik dat deze app niet extra/minder bevorderend zal zijn bij het ondernemen van stappen naar een therapeut of psycholoog. Deze beslissing is namelijk aan de persoon zelf besteed.

Iemand een idee over welke app het concreet gaat? Ben best wel benieuwd.
Online meditatiehulp is natuurlijk niet vreemd of nieuw; neem hier maar eens een kijkje http://aandacht.be/boeken-cds/gratis-oefeningen/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.