actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2009, 21:51
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Cafébaas laat klanten blazen: stad en politie steunen initiatief

HERENTALS - Wellicht als eerste kroegbaas in de Kempen heeft waard Jo Helsen van de Welkom in Noorderwijk een ademanalyse apparaat in zijn café gehangen. 'Wie twijfelt kan blazen voor hij gaat rijden', zegt hij. Marc Peeters
De Alcolab, zo heet het toestel, heeft iets van een speelautomaat maar het opzet is bloedernstig. Wie de test wil doen, moet eerst 50cent in het apparaat steken. Onderaan kan je dan een rietje nemen dat je in een opening moet stoppen om er vervolgens op te blazen. Luttele seconden later verschijnt het resultaat op het scherm in promille.

'Ik was in contact gekomen met mensen van een firma die ook alcoholsloten plaatst in voertuigen', zegt Jo Helsen. 'Er zijn heel wat mogelijkheden en dit systeem leek me wel iets voor het café. Als kroegbaas maak je het dagelijks mee. Discussies over hoeveel je nu eigenlijk mag drinken, hoe gauw je die limiet hebt bereikt, enzovoort. Dit apparaat kan hierbij een handje toesteken.'

Zowel de stad Herentals als de lokale politie staan achter het initiatief en stuurden een vertegenwoordiger naar de voorstelling van het toestel. Dat is overigens geijkt waardoor de resultaten die worden weergegeven ook accuraat zijn. Jo Helsen hoopt dat de Alcolab voor meer veiligheid zal zorgen. 'Wie wil vertrekken en merkt dat hij lichtjes over de limiet zit, kan misschien nog even blijven en een koffietje nemen. Wie zwaar in het rood gaat, krijgt een indicatie dat hij best voor een andere vorm van vervoer kiest. Een van de Herentalse taximaatschappijen heeft al beslist haar medewerking te verlenen. Wie positief blaast in de Welkom en een taxi bestelt, krijgt een korting van 25 procent.'

Van commissaris Leo Stuyck van de politie Neteland kreeg Helsen nog wat uitleg over de gangbare tarieven voor alcoholzondaars. '0,5 promille is de limiet. Wie tussen de 0,5 en de 0,8 zit, krijgt al een rijverbod van drie uur en wordt verzocht een onmiddellijke inning te betalen van 127 euro. Een paar glazen volstaan al voor 0,5. Boven de 0,8 neemt de omvang van de boete en het rijverbod trapsgewijs toe. Als dit soort apparaten in een café het bewustzijn omtrent rijden onder invloed kan doen toenemen, zijn we daar als politiedienst uiteraard niet tegen, Het systeem verdient zelfs navolging.'

Jos Wyers verdeelt de apparaten. 'We zien tal van mogelijkheden voor dit soort detectieapparatuur, ook voor bedrijven. Die moeten straks immers een actief preventiebeleid gaan voeren in verband met drugs en alcohol. In het Antwerpse zijn er nu al grote bedrijven waar bestuurders in zo'n toestel een blaastest moeten afleggen voor ze het terrein mogen betreden. Wie gedronken heeft, komt er gewoon niet in.'

In de Welkom schoven de klanten geamuseerd aan rond het toestel. Voor een echte evaluatie is het nog te vroeg.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...V&PostCode=2200

Datum: 14/12/2009

Eerst en vooral wil ik even vermelden dat ik dit artikel bij mobiliteit heb geplaatst omdat ik vind dat het gebruik van een ademanalyse apparaat in een café een positief effect zal uitoefenen op de mobiliteit en dan meerbepaald inzake dronken bestuurders. Mensen krijgen de kans om in te zien dat ze eigenlijk te veel alcohol gedronken hebben en dus beter met een taxi of het openbaar vervoer naar huis kunnen rijden. Er bestaan immers heel wat misverstanden over hoeveel pintjes bier, glazen wijn ... je mag drinken vooraleer je positief bevonden bent. Dankzij deze ademanalyse ben je altijd zeker of je de limiet van 0,5 promille nog niet of juist wel bereikt hebt. Daarom vind ik dat zo'n apparaat in elk café geïnstalleerd zou moeten worden. Zo zijn we weer een stap vooruit en kunnen we dronkenschap achter het stuur vermijden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2009, 22:14
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Ik vind dit een heel goed initiatief. Het is wel jammer dat je er moet voor betalen. Ik denk dat er wel mensen gaan zijn die er gewoon geen geld aan willen geven en gewoon gaan rijden. En gaat iedereen dit wel doen als iedereen dit kan zien? Als ze dan toch besluiten om snel naar huis te rijden, wat gaan de mensen dan denken?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2009, 10:06
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Een goed initiatief!
Ik denk wel dat het mogelijk is dat de cafébaas hier gevolgen van zal ondervinden. Veel mensen zullen misschien ontdekken dat ze sneller positief blazen dan dat ze ooit hadden durven denken, waardoor ze nu misschien minder alcohol zullen gaan drinken.
Anderzijds is het echt wel een superinitiatief dat ook de taxi-maatschappij mee werkt en kortingen biedt voor mensen die beslissen hun auto tijdelijk achter te laten!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th December 2009, 19:36
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Mijn allereerste reactie toen ik het artikel vanmorgen las, was ook: "goed initiatief!" . Maar ik ben er eens over beginnen nadenken.

Het zal alleszins heel wat twijfel verhelpen. Mensen die twijfelen of ze al dan niet aan of over de limiet zitten, zullen de misschien de moeite doen om te blazen. Het kan dan inderdaad helpen om nog eventjes te wachten en een koffietje te nemen (dus positief voor de uitbater ). Ik ben helemaal niet voor alcohol achter het stuur, zelfs niet een beetje. Maar ik denk niet dat mensen die net iets over de limiet zitten, voor zoveel meer ongelukken zorgen.

Wie dan wel? Mensen die een heel deel over de limiet zitten. Ik weet niet of mensen die echt wel te veel op hebben, nog het besef gaan hebben om te blazen. En dan nog, gaan ze zich laten tegenhouden door die test? Mensen die te veel gedronken hebben, weten dat doorgaans zonder te blazen ook wel en toch kruipen ze in hun wagen. Overigens moet je geld betalen om de test te kunnen doen. Mensen die twijfelen, willen hier misschien nog geld aan geven. Maar ik denk toch dat je op nog meer succes kan rekenen als je het niet betalend maakt. Alhoewel dat er dan misschien mee gespeeld wordt.

Wat ik wel heel positief vind, is dat de taximaatschappij in de buurt korting geeft aan mensen die na een positieve alcoholtest de taxi bestellen. Alleszins vind ik dit beter dan niets. Dus nog meer van zo'n initiatieven, ja danku!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.