actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2009, 11:31
liesbeth.poels liesbeth.poels is offline
Baso 1 cd
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 16
Bijna 1.700 veroordeelden lopen vrij rond

Bijna 1.700 veroordeelden lopen vrij rond
De Standaard vrijdag 23 oktober 2009

Bijna 1.700 veroordeelden lopen vrij rond
Enkelbanden zijn op — In ons land lopen 1.680 veroordeelde misdadigers zomaar vrij rond. Dat komt omdat de gevangenissen overvol zitten en de enkelbanden op zijn. Dat heeft minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) pijnlijk moeten toegeven in de Senaat.
De bewuste criminelen zijn geen seksuele delinquenten of illegalen, maar toch is De Clerck snel op zoek naar een leverancier van kwaliteitsvolle enkelbanden. Op die manier wil hij het aantal veroordeelden dat thuis zijn straf mag uitzitten verhogen van 1.100 tot ongeveer 2.000, schrijven Het Belang van Limburg en Het Laatste Nieuws.

Het gerecht, politiemensen en gevangenisbewaarders klagen al langer over het hoog gehalte van straffeloosheid. Zo zouden criminelen die minder dan zes maanden de cel inmoeten, sowieso vrijuitgaan. Pas bij een celstraf van boven de drie jaar moet de veroordeelde ook effectief naar de gevangenis

Eigen Mening:
Oei!! Als men enkel gaat klasseren op de lengte van de straf en niet op de inhoud van het strafdossier en de zwaarte van het criminele feit, dan zijn we mijn inziens niet goed bezig. Zo heb ik persoonlijk liever dat een 'witteboordcrimineel' met een straf boven 6maanden of drie jaar nog eventjes in onze maatschappij vertoeft, dan een fysiek geweldpleger die 6maanden kreeg omdat het zijn eerste feit was. (mijn definitie van witteboordcrimineel: iemand met een hoge sociale status die strafbare feiten pleegt door verduistering en die geen bedreiging of geweld gebruikt.) Bovendien, men is toch druk aan het debatteren over de sluiting van de legerkazernes. Wat gebeurt er daarna met deze gebouwen? Verloederen? En het plaatstekort in de gevangenis dan? Als we dan toch beschikken over de gebouwen, dan kunnen we deze laten ombouwen tot gevangenissen. Hierdoor zouden beide problemen in 1 klap opgelost zijn. Bovendien zou men dan zelfs kunnen overgaan tot een werkelijk heropvoedingsprogramma. Men doet wel pogingen, maar het ontbreekt manifest. Wat heeft een crimineel er nu aan om de ganse dag in zijn cel te zitten. Vele criminelen zijn terecht gekomen in hun situatie door een verkeerd beeld/idee op de maatschappij en hoe ze hierin kunnen functioneren. Uitgezonderd de zware gangsters, is het voor veel gedetineerden mijn inziens beter ze overdag bv. te laten werken op het land, 's avonds in de keuken/onderhoud van cellen om ze zo een beeld te geven van hoe de echte maatschappij functioneert. Dit gecombineerd met de nodige psycho-sociale hulp en opvoeders zou dit kunnen leiden tot een gevoel van voldoening, waar ze uiteindelijk meer persoonlijk geluk mee ondervinden. Ik ben ervan overtuigd dat we onze gedetineerden op zo'n manier beter helpen dan waar we nu mee bezig zijn, inclusief het enkelbanden-systeem. Want bij dit laatste systeem is er bovendien vaak een gebrek aan psycho-sociale opvolging, waar vaak door de gedetineerde zelf om verzocht wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2009, 14:25
Stefan.Scheltjens Stefan.Scheltjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 69
Hoezo veroordeeld EN vrij?

"Oei" is hier inderdaad het juiste woord. Ten eerste vraag ik me hierbij, net als jij, op welke basis er beslist wordt of een gevangene thuis zijn straf mag uitzitten of niet. Ten tweede vraag ik me af of het echt zo'n goed idee is dit antal te verhogen: een kansloze stumper zou al gauw een bank overvallen als hij daarna al straf "thuis moet blijven". Wat een lachertje. Op sommige schooldagen zou ik bijna wensen dat ik zo'n straf moest uitzitten. Het verschil tussen een gedetineerde en een werkende mens is dan dat een werkende mens zijn dag kwijt is aan zijn beroep, en pas 's avonds kan ontspannen thuis (wat de crimineel gewoon de hele dag al doet). Je oplossing om verlaten legerkazernes in te richten als gevangenissen vind ik dus geweldig, alleszins stukken beter dan meer enkelbandjes te bestellen. Maar de kans zit er goed in dat die eigendom zullen worden van het OCMW.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.