actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2009, 10:40
liesbeth.poels liesbeth.poels is offline
Baso 1 cd
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 16
één wil zwakke klas redden

Eén wil zwakke klas redden

0 reacties
E-mail bericht
Bookmarken/Delen
28/09 Kan een zwakke klas uit het middelbaar onderwijs gestimuleerd worden tot resultaten die kunnen wedijveren met de beste klassen van het land? In het Zweedse format ‘Class of 07’ werd dat in de praktijk bewezen. Eén heeft het format aangekocht.


In ‘Class of 07’ ontfermen vijf bevlogen leerkrachten en een uitstekende schooldirecteur zich over een zwak presterende middelbareschoolklas.

In één semester tijd moet de zwakke klas opgetild worden tot uitstekende prestaties, die ruim voldoende moeten zijn voor een overgang naar het hoger onderwijs.

Straf
In de Zweedse versie zette het nieuwe lerarenkorps erg hoge standaarden en maakte het gebruik van een nieuwe onderwijsmethode. Ze voerden nieuwe regels in en beloonden of straften de leerlingen naargelang van hun inzet en resultaten. De resultaten van de hele groep waren daarbij even belangrijk als de individuele prestaties van de leerlingen.

De klas maakte overigens deel uit van het gewone Zweedse onderwijssysteem en de school kreeg evenveel middelen als elke andere school in het land.

MIJN PERSOONLIJK OPMERKING:
Een mooi voorbeeld mbt kwalitatief onderwijs dmv leerkrachten met de juiste drijfveer aan te trekken dat aansluit bij mijn stelling gemaakt mbt "vacatures in het onderwijs" en "lonen in onderwijs met 1% omlaag"
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2009, 21:36
deandevolder deandevolder is offline
Dean_dv
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 30
Het grootste van de opdracht ligt bij de leerkrachten.

Ik ben van het standpunt dat, bijna elke leerling in heel veel in staat is en zeker dat niveau kan behalen, het ligt bij de leerkracht om te leerlingen te stimuleren en goed te begeleiden, en dan zijn er weinig dingen die niet kunnen aangeleerd worden. Dit vraagt natuurlijk wel massa's ervaring en enorm gemotiveerde leerkrachten. en die motivatie gaat dan uiteraard weer aanstekelijk werken in meeste gevallen. en een leerling is nu eenmaal zeer ontvankelijk voor het gedrag van de leerkracht,

dus toekomstige leerkrachten je weet wat je te doen staat
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th September 2009, 21:59
Tine.Arets's Avatar
Tine.Arets Tine.Arets is offline
Human Being With Feelings
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 77
Het ligt natuurlijk niet enkel in één leerkracht zijn veld. Als je wilt dat je leerlingen betere resultaten halen, moet je er met het hele schoolteam aan werken. Als je dit doet, dan zullen de leerlingen over het algemeen vlugger gestimuleerd zijn om betere resultaten te halen. Dus jij kan wel de leerlingen stimuleren en aanmoedigen en weet ik veel wat, maar als jij de enige bent die dit doet, dan weet ik niet of je alle resultaten echt zo omhoog gaat kunnen halen. En dat is tenslotte de bedoeling, niet?
__________________
Wat als het oorlog was...
en er ging niemand naartoe?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th September 2009, 22:41
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Dit doet mij denken aan oude tests die psychologen deden. Als je een 2 klassen maakt waarbij je een klas intelligente kinderen hebt en een klas van minder intelligente met leerkrachten die in beide klassen kwamen. Het punt was nu dat de leerkrachten net andersom van de klassen dachten. De intelligente klas werd als zwak begaafd bestempeld en minder intelligente klas als intelligent. De leerkrachten handelde naar het zogenaamde niveau en op het einde van test bleek dat de minder intelligente klas beter scoorde dan de intelligente klas.

Wat me dan ook weer doet denken aan placebo. Hoe sterk kan de menselijke wil en gedachte wel niet zijn.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th October 2009, 08:23
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
prophecy

Self-fulfilling prophecy wordt dat genoemd. De leerkrachten gaan zich gedragen naar wat ze denken te weten over het studenten.
Daarom is het ook verstandig om tijdens je stages niet al te veel rekening te houden met de mening van andere leerkrachten over het gedrag van sommige studenten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.