actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2017, 19:13
Nick.D*.Schutter Nick.D*.Schutter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulle
Posts: 70
Meer dan een op de twee volwassenen in OESO-landen is zwaarlijvig of obees

Meer dan een op de twee volwassenen in OESO-landen is zwaarlijvig of obees

Meer dan de helft van de volwassenen in OESO-landen lijdt aan overgewicht of is obees. Bij kinderen is dat een op de zes. Dat blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

De Amerikaanse bevolking telt het hoogste aantal mensen met overgewicht (38,2 procent) en dat in tegenstelling tot Japan, waar slechts 3,7 procent van de bevolking zwaarlijvig is. In België kampte in 2015 zo'n 18,6 procent van de mensen ouder dan vijftien jaar met overgewicht, wat iets minder is dan het gemiddelde in de OESO-landen (19,5 procent).

Uit het rapport blijkt dat het opleidingsniveau en het socio-economische milieu een belangrijke factor zijn bij het al dan niet krijgen van overgewicht. "Volwassenen met een lager opleidingsniveau hebben een groter risico op zwaarlijvigheid en obesitas. We zien dat iets vaker voorkomen bij vrouwen", meldt het rapport.

Volgens berekeningen van de OESO zou het aantal zwaarlijvigen in 2030 nog toenemen in de VS, Mexico en het Verenigd Koninkrijk. In Italië en Korea zou het cijfer echter dalen.

Bron: De Morgen, 18/05/2017
Eigen mening: Ik vind dat zwaarlijvigheid in de hand wordt gewerkt door reclame en de prijs van bepaalde voedingswaren. Zo gaan de meeste mensen junkfood eten omdat dit vaak goedkoper is dan gezond voedsel. Dit blijkt ook uit het rapport. In het rapport staat namelijk dat het opleidingsniveau en het socio-economische milieu een grote factor zijn in het al dan niet krijgen van overgewicht. Dit komt dus door de lage prijzen van junkfood. Ik vind dat men moet trachten de prijzen van junkfood naar omhoog te halen en die van gezond voedsel naar beneden. Hierdoor zouden al veel minder mensen overgewicht krijgen. De cijfers zijn ook om van achterover de vallen, meer dan de helft van de volwassen is zwaarlijvig. Het probleem begint stilaan uit de hand te lopen en er wordt maar niets aan gedaan. Het ergste vind ik het nog voor de kinderen. Die worden meegesleept in de leefwijze van hun ouders en worden daardoor ook vaak zwaarlijvig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2017, 21:50
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Dat zwaarlijvigheid een steeds groter wordend probleem is, kon je de laatste jaren al zien aankomen. Al de nieuwe technologieën brengen veel voordelen met zich mee, maar zorgen er ook voor dat de gemiddelde mens veel minder beweging heeft. We nemen zelfs de auto om naar de bakker te rijden, die slechts twee straten verderop gelegen is.
Ik begrijp de mening van Nick. De prijzen van ongezond eten en al de reclame, die we overal te zien krijgen, hebben zonder twijfel een grote invloed op onze eetgewoonten. Maar ik denk dat dit niet de enige reden is voor zwaarlijvigheid. Er moet ook een grondige verandering komen in de mentaliteit van de bevolking van deze landen. Enkel op je eten letten, is voor veel mensen niet voldoende. Velen hebben ook nood aan voldoende activiteit om een gezond gewicht te bekomen. Ik denk dat we het belang van bewegen en gezond eten al op jongere leeftijd moeten aanhalen. Al in de lagere school zou ik kinderen hier bewust van maken, door dit in de lessen aan bod te laten komen. Het is namelijk gemakkelijker om je een goede gewoonte aan te leren, dan een slechte gewoonte af te leren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.