actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2011, 19:59
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
"Finnen stelen noorderlicht"

"Finnen stelen noorderlicht"

De Noren zijn boos op de Finnen omdat die laatsten in een promotiefilmpje voor toeristen het noorderlicht uitspelen als een belangrijke troef van het land. Volgens de Noren is dit een echter typisch Noors verschijnsel waar Finland geen aanspraak kan op maken om toeristen te lokken. Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel.

De Noren vinden dat de Finnen de 'aurora borealis' onterecht claimen en willen het liefst dat het natuurverschijnsel alleen met hun land geassocieerd wordt. Onderstaand filmpje werd door het Finse toeristenbureau op Youtube gezet. Het werd sinds september zo'n 400.000 keer bekeken en er kwamen veel klachten binnen van Noren die vinden dat Finland hun noorderlicht probeert te 'stelen'.

Per-Arne Tuftin van Innovation Norway, een staatsinstelling die het toerisme in Noorwegen moet bevorderen, laat aan de krant Nordlys weten: "We kunnen niet accepteren dat de Finnen het noorderlicht claimen. We geven niet op, het noorderlicht blijft van ons". In 2009 lanceerde Innovation Norway nog een campagne waarin het noorderlicht werd neergezet als uniek Noors fenomeen.

Kerstman
Mervi Holmen van de Finse toeristenorganisatie vindt echter dat de Finnen beter gebruik moeten maken van de aanwezigheid van het noorderlicht, ook al is het in Finland minder te zien dan in Noorwegen. In de Noorse stad Tromsø is het verschijnsel in de winter in 80 tot 90 procent van de onbewolkte nachten te zien, terwijl het bijvoorbeeld in Kilpisjärvi in Finland maar in 75 procent van de gevallen zo is.

De rivaliteit is zo sterk omdat het noorderlicht eigenlijk de enige trekpleister is waardoor toeristen in de wintermaanden naar het verre noorden reizen. Volgens de Noren hebben de Finnen de Kerstman al, om toeristen te lokken. (AD/kve)

Bron: De Morgen 14/11/11, 16u30
http://www.demorgen.be/dm/nl/5396/E...rderlicht.dhtml

Eigen Mening: Ik post dit bij 'Vierde Macht' omdat de discussie tot stand is gekomen naar aanleiding van een reclamefilmpje, wat dus onder media valt.
De titel "Finnen stelen noorderlicht" vind ik persoonlijk wat overdreven. Krantenkoppen zijn wel vaker overdreven om aandacht te trekken, maar in dit geval is de titel toch wat misleidend; De Finnen kunnen het noorderlicht namelijk nooit letterlijk 'stelen'. Ik was bijna aan het denken dat ze een machine hadden ontworpen waarmee ze het noorderlicht exclusief naar hun land konden verplaatsen...
Het noorderlicht is eigen aan zowel Noorwegen als Finland, ik begrijp dan ook niet waarom Noorwegen dit natuurlijk verschijnsel wil claimen. Het noorderlicht is misschien iets minder vaak te zien in Finland, maar dit is geen reden om Finland te verbieden er 'reclame' over te maken. De reactie van Noorwegen vind ik wat overdreven. Ik begrijp dat het moeilijk is voor deze noorderlijke landen om in de winterperiode toeristen te lokken, maar dit zal evengoed het geval zijn voor Finland.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2011, 22:06
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Finnen stelen noorderlicht

Het noorderlicht is een natuurverschijnsel dat door niemand geclaimed kan worden. De Noren hebben vast nog andere troeven om toeristen naar hun land te krijgen. Misschien kunnen ze zich daarop focussen. Der Spiegel is natuurlijk het Duitse sensatieblad bij uitstek dus de kans is groot dat er van een mug een olifant gemaakt is. Misschien kunnen we in België ook gaan ruziën over waar de meeste sneeuw valt in de winter: in Wallonië of in Vlaanderen, of waar het het warmst is in de zomer: in de Kempen of in de Limburg?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.