actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2010, 09:25
alexandra.hauquier alexandra.hauquier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 23
Vlaanderen bijna volgebouwd

Als Vlaanderen aan hetzelfde tempo blijft bouwen, zal tegen 2050 zowat alle open ruimte in de Vlaamse ruit zijn ingenomen. Dat blijkt uit een doctoraatsstudie aan de K.U.Leuven.
Geografe Lien Poelmans onderzocht voor haar doctoraat de verstedelijking in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daaruit blijkt dat in 1976 7,2 procent van de beschikbare ruimte in Vlaanderen en het Brussels gewest bebouwd was. In 1988 was dat al 11,7 procent, in 2000 18,3 procent. Aan dit tempo zitten we in Vlaanderen in 2050 aan 41,5 procent.
Vooral de Vlaamse ruit, het verstedelijkte gebied tussen Brussel, Gent, Antwerpen en Leuven, lijkt in dat scenario volgebouwd. "Onze cijfers lopen parallel met die van de voorspellingen voor bevolkingsgroei en economische groei. Het gaat niet alleen om nieuwe huizen, maar ook om locaties voor industrie en handel", aldus Poelmans in de Corelio-kranten.
"Een alarmerende evolutie", reageert Bond Beter Leefmilieu. "Wij pleiten voor inbreiding, in plaats van alle open ruimte vol te bouwen. En voor het behoud of zelfs voor herstel van natuurlijke overstromingsgebieden", zegt hij.
Vrijdag vindt op initiatief van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters de rondetafel "Samen denken over de Vlaamse ruimte" plaats, het startschot voor de herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. Tegen het einde van deze legislatuur moet een nieuw ontwerpplan klaar zijn.

www.gva.be

Er wordt tegenwoordig inderdaad heel veel gebouwd, ook in mijn eigen omgeving zie ik dat. Ik vind dat zeer spijtig want zo gaan er veel bosrijke gebieden weg en daar is al een tekort van in Vlaanderen. Ik denk eerder dat men beter ouderen huizen die helemaal verloederd zijn kan restaureren en daar iets moois van maken in plaats van constant bij te bouwen. In steden zoals Antwerpen en Leuven vindt men genoeg van die huizen. Als men zich daar al eerst mee bezig houdt, zullen die steden op termijn ook een mooier uitzicht en imago creëren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2010, 10:50
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Dit probleem hebben we gisteren in de les EMCV ook al eens bovengehaald. Als de bevolking blijft toenemen, zullen we ooit op een punt komen dat er niet meer genoeg huisvesting zal zijn voor iedereen. Puur ecologisch gezien zouden maatregelen als één- of tweekindpolitiek in de toekomst hun voordelen kunnen aantonen, maar etisch gezien is dat weer een andere zaak. Volgens mij zouden ze eerst en vooral de productiviteit van de woningen moeten verhogen. Wanneer je door Antwerpen of Brussel wandelt, kom je veel te vaak leegstaande/verkrotte flatgebouwen tegen. Misschien is het wel een goed idee om eerst dergelijke plaatsen opnieuw te bebouwen. Ik ben er ook van overtuigd dat er meer en meer flatgebouwen zullen komen, want in de hoogte hebben we toch plaats genoeg!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.