actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2017, 08:30
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Weyts sluit Olmense Zoo

De Olmense Zoo moet meteen de deuren sluiten. Vlaams minister voor Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) trekt de vergunning in omdat de dierentuin in Balen al jaren de regels rond dierenwelzijn met de voeten treedt. 'Wie niet horen wil, moet voelen', luidt het woensdag in Het Laatste Nieuws en De Morgen.

De op twee na grootste dierentuin van Vlaanderen gaat dicht nadat het Antwerpse park al tien jaar de pv’s aan elkaar rijgt. Zo kunnen de dieren er niet schuilen voor de regen en worden uitwerpselen onvoldoende opgekuist. In de voederbakken werden rottende eendagskuikens aangetroffen en een luipaardwelp werd weggehaald bij zijn moeder om in een ronde kooi te zitten waar hij langs alle kanten kon worden bekeken.

Een terugkerend probleem is dat de zoo te veel dieren houdt en kweekt, wat steevast tot plaatsgebrek leidt. Ondanks de vele boetes en de voortdurende vraag om aanpassingen kwam er geen structurele verandering. Daarom trekt Weyts de vergunning in.

'Wie blijft volharden in de boosheid, moet de gevolgen dragen', klinkt het. 'Er is zeker plaats voor dierentuinen in Vlaanderen: ze kunnen een positieve rol spelen in dierenbescherming en in educatie. Maar het welzijn van de beesten moet gegarandeerd zijn.'

De familie Verheyen, die de zoo uitbaat, heeft nog 60 dagen om beroep aan te tekenen bij de Raad van State, maar allicht moet er voor de bijna duizend dieren een nieuw onderkomen worden gezocht.

BRON: De Standaard 12/10/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171011_03125123

EIGEN MENING: Ik vind het ene beetje dubbel. Ik vind het goed dat de zoo gesloten wordt omdat er blijkbaar niet goed voor de dieren gezorgd wordt. Na al die pv's waarnaar ze niet naar geluisterd hebben, vind ik het goed dat er streng opgetreden wordt. Langs de andere kant vind ik het wel een beetje erg dat het gesloten wordt. Ik liep er wel eens graag rond en ik vond de mensen daar ook altijd wel vriendelijk en behulpzaam. ik wist ook niet dat de situatie van de olmense zoo zo erg was, had ik dit geweten denk ik niet dat ik er zo vaak ging komen. Als ik het nu bekijk is het goed dat de zoo gesloten wordt. Ik hoop wel dat ze voor elk dier een nieuwe verblijfplaats gevonden wordt.

Laatst aangepast door Romy.L*ntermans : 11th October 2017 om 08:36.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2017, 18:49
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Ik vind dit een zeer wijze beslissing van meneer Weyts. Net zoals Romy zegt, is het wel eens fijn om door de dierentuin te wandelen, maar het welzijn van de dieren moet prioriteit blijven. Naar mijn mening heeft de Olmense Zoo dit volledig zelf in de hand gewerkt. Als er na het jarenlang ontvangen van boetes nog geen belletje gaat rinkelen dat er iets mis is, heerst er naar mijn mening een gebrek aan het streven naar verbetering. Ik ben benieuwd of de familie Verheyen beroep zal aantekenen of niet. Persoonlijk hoop ik van niet. Ze hebben namelijk tijd genoeg gehad om zich te verbeteren. Doen ze het toch, dan hoop ik dat ze zullen beseffen dat de manier waarop ze met hun dieren omgingen absoluut niet door de beugel kan en zich 180° zullen keren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.