actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2016, 10:46
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Een schooldirecteur op de zes in basisonderwijs moet ook lesgeven

Een schooldirecteur op de zes in het basisonderwijs moet naast zijn taken als directeur ook nog een lesopdracht of andere bijkomende taak vervullen. Dat blijkt uit cijfers die Steve Vandenberghe (SP.A) opvroeg bij Hilde Crevits (CD&V). De Vlaamse minister van Onderwijs is naar eigen zeggen gevoelig aan de kwestie, maar wil dat de discussie gevoerd wordt in een breder debat dan enkel het al dan niet hebben van een bijkomende lesopdracht.

In het lopende schooljaar kregen 432 directeurs in het lager onderwijs een lesopdracht. Het fenomeen lijkt het meest voor te komen in Limburg, waar de directeurs in 23,6 procent van de scholen ook een lesopdracht hebben. In West-Vlaanderen gaat het om 23,1 procent van de scholen. Het Brussels Gewest telt daarentegen slechts zes lesgevende directeurs op 136 scholen. "Lesopdracht" hoeft evenwel niet te betekenen dat de directeur ook echt voor de klas staat, het kan ook gaan om zorgtaken of bijzondere pedagogische taken.

"Directeurs kleinere scholen benadeeld"
Volgens SP.A worden de directeurs van kleinere scholen op deze manier opnieuw geraakt. "En ze worden al benadeeld, onder meer door een lager loon en minder administratieve ondersteuning."

"Voor goed onderwijs heb je goede scholen nodig", stelt Vandenberghe. "En voor goede scholen heb je goede directeurs nodig. Dat kan alleen als die mensen de nodige ruimte hebben om hun job goed te doen."

SP.A roept de minister op om een nieuw elan te geven aan het loopbaandebat. "Specifiek voor directeurs betekent zulks dat we ervoor moeten zorgen dat ze de handen vrij hebben om hun team te coachen."

"Cijfer is al gedaald"
Crevits wijst erop dat het cijfer in vier jaar tijd al is gedaald van een op de vijf tot een op de zes. "Belangrijk is ook dat de directeur er minder "alleen" voor staat, dat hij kan rekenen op een goed team en een schoolbestuur dat mee ondersteunt. We zien heel wat goede praktijkvoorbeelden. Het thema schoolleiderschap is eveneens, op vraag van de sociale partners, opgenomen in het loopbaandebat. Maar laat ons niet vergeten: 92 procent van de directeurs doen hun job zeer graag."

Bron:
De Redactie, 21/05/2016
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2661476

Eigen mening:
De meeste directeurs zijn begonnen als leerkracht in het onderwijs, dus ik denk dat ze het nu ook weer niet zo erg vinden om nog een lesopdracht uit te moeten voeren. Mijn vader is zelf directeur van een scholengemeenschap, en in het begin van zijn carrière gaf hij zelf nog computerlessen aan alle leerlingen van de school, en hij deed dit zeer graag omdat hij zelf ook als leerkracht in het onderwijs gestart was, en zo kon hij nog steeds een beetje lesgeven, wat hij altijd zeer leuk heeft gevonden. Jammer genoeg zijn er enkele scholen bij deze scholengemeenschap bijgekomen, en kan hij dit nu niet meer doen.

Mijn ambitie is om ook een directeurscursus te volgen en eventueel aan de slag gaan als directeur, en ik zou het zeker niet erg vinden als ik nog andere lesopdrachten moest uitvoeren, als dit zou passen in mijn agenda natuurlijk. Deze lesopdrachten zijn meestal ook niet extra belastend, dus het betekend niet dat dit extra werk met zich meebrengt.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 21st May 2016 om 10:51.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2016, 19:38
Evelien.P*llis Evelien.P*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 79
Ik denk dat de keuze bij de schooldirecteurs zelf zou moeten liggen. Op dit ogenblik heb ik de indruk dat een aantal schooldirecteurs verplicht wordt om deze taken op zich te nemen, terwijl hij of zij deze ambities misschien helemaal niet heeft. Daarnaast denk ik ook dat er inderdaad, zoals Senne al aanhaalt, een groot aantal directeurs is dat naast de leidinggevende functie ook graag het contact behoudt met de leerlingen van de school. Voor deze groep zorgt zo'n bijkomende onderwijstaak, mits goede ondersteuning van een heel team, voor een aangename afwisseling.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st May 2016, 10:33
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Schooldirecteuren geven les

Mijn mening komt overeen met de voorgaande meningen. Het lijkt mij belangrijk om de directeur zelf de keuze te geven of hij al dan niet zal lesgeven. Sommigen vinden dat fijn, anderen concentreren zich liever op het directeur-zijn zelf. Als je deze mensen gaat dwingen om les te geven, zal dit enkel ten koste gaan van de kwaliteit van de lessen en ik denk niet dat dit de bedoeling is. Elk schoolklimaat is anders en heeft andere gewoonten, maar het is van belang dat de kwaliteit van de les het voortouw neemt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.