actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th July 2015, 11:08
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Oprichter I Love Techno: "Legaliseer softdrugs"

Oprichter I Love Techno: "Legaliseer softdrugs"

Peter Decuypere, de oprichter van I Love Techno, pleit voor de legalisering van softdrugs. Hij doet dat via een open brief in De Morgen, naar aanleiding van de grote drugsvangst dit weekend op het festival van Dour. Volgens Decuypere werkt een repressief drugsbeleid risicogedrag juist in de hand.
De voorbije dagen zijn in Dour meer dan 1.300 xtc-pillen, 690 lsd-trips en bijna 3 kilogram cannabis in beslag genomen bij intensieve controles. Het komende weekend, op het dancefestival Tomorrowland, heeft de politie opnieuw grondige controle-acties gepland.

Peter Decuypere heeft er bedenkingen bij. Volgens hem leidt repressie ertoe dat mensen heimelijker gaan gebruiken, waardoor controle op leeftijd en kwaliteit bemoeilijkt wordt. Bovendien zullen mensen minder snel hulp gaan zoeken als er iets misgaat, meent hij.

"Het hoort erbij in Dour"

Decuypere was afgelopen weekend in Dour. Drugs zijn er zichtbaarder, maar daarom niet meer aanwezig dan de op festivals in Vlaanderen, schrijft hij. "Gezellig een joint rollen en roken in het gras van Dour, het hoort erbij. En voor de dancestage zag je wel wat xtc-blikken. Drugs zijn op Dour veel zichtbaarder aanwezig dan op de festivalterreinen in Vlaanderen. Dat komt volgens mij vooral omdat wij in Vlaanderen een stuk strenger optreden tegen dat zichtbare gebruik, en dus niet meteen omdat er minder gebruikers zouden zijn."


"Recreatief drugsgebruik is trouwens geen festivalprobleem, maar een maatschappelijke kwestie en eigenlijk een maatschappelijk feit dat we onder ogen moeten durven te zien. En dan stelt zich meteen de vraag of dat feit wel echt een probleem is. Ja, het is zeker een probleem wanneer je de uitzonderingen als regel neemt", aldus Decuypere, die vervolgens benadrukt dat de grote meerderheid van de gebruikers zijn gebruik wel onder controle heeft.

"Ik weet dat het in deze tijden, waar het regeerakkoord zelfs een gedoogbeleid afwijst, not done is, maar toch roep ik op tot legalisering en strenge regulering van drugsgebruik. Dit uit respect voor de burgers die best wel weten hoe ze gecontroleerd kunnen genieten", besluit hij. De volledige open brief van Decuypere kunt u hier lezen.

Bron: De Redactie 20/07/2015
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/c...uziek/1.2395709

Mijn mening: Ik vind het ook een goed voorstel om softdrugs te legaliseren. Zo denk ik dan aan ons buurland Nederland waar cannabis gelegaliseerd is. Daar kan men cannabis verkrijgen in bepaalde winkels en dit wordt beperkt, je kan hier maar een bepaalde hoeveelheid verkrijgen. Ik vind dat men zo'n systeem in België ook moet gebruiken, aangezien ik van mening ben dat als het gelegaliseerd is er minder gebruik gaat zijn, maar meer gecontroleerd gebruik. Het zwarte milieu van dealen zal ook afnemen en dit is ook positief voor iedereen. Ook voor de gebruikers, want als ze dit gelegaliseerd kunnen kopen zijn ze zeker van de kwaliteit van hun product.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.