actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2015, 21:14
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Antwerpse politie vraagt holebi's niet te kussen om niet "te provoceren"

De Antwerpse politie heeft tijdens de 'Mars voor het Gezin' zaterdag op de Groenplaats aan enkele holebi's gevraagd om elkaar niet te kussen of hand in hand te lopen. Dat om de ultraconservatieve deelnemers aan de mars niet te 'provoceren'. De wereld op zijn kop, zo reageert Het Roze Huis in Gazet van Antwerpen.

De ongeveer 200 militanten van de 'Mars voor het Gezin' vertrokken zaterdag op de Groenplaats in het centrum van Antwerpen. Tijdens hun betoging door de stad betoogden de deelnemers onder andere tegen abortus en het homohuwelijk.

De politie was tijdens de mars nadrukkelijk aanwezig en moest even tussenbeide komen toen de deelnemers een spandoek met daarop expliciete abortusfoto's wilden ontrollen. Maar de agenten zouden volgens Gazet van Antwerpen ook aan verschillende holebi's op het plein gevraagd hebben om elkaar niet te kussen of hand in hand over het plein te lopen om zo niet te "provoceren". Enkele koppels waren opgedaagd omdat ze het niet eens waren met de boodschap van de deelnemers.

Marcia Poelman van Het Roze Huis reageert geschokt. "Als een lesbisch koppel dat elkaar kust provocatie kan zijn voor de deelnemers aan die mars, zegt dat meer over hen dan over holebi's. Dit is even erg als aan twee donkere mensen vragen om niet over het plein te lopen omdat extreem-rechts betoogt."

Bij de stad wordt voorzichtig gereageerd: "De politie heeft er alles aan gedaan om alles zonder problemen te laten verlopen en dat is ook gelukt. De vraag om niet te kussen of hand in hand te lopen, was een inschatting van de politie ter plaatse en geen richtlijn. We zullen alle manifestaties en de manier waarop de politie die heeft aangepakt, evalueren."

Bron: www.demorgen.be

Eigen mening

Ik begrijp dat de holebiorganisaties geschokt zijn door deze actie, maar ik begrijp de politie evenzeer. Uiteraard mogen homoseksuelen ook in het openbaar hand in hand lopen of kussen, maar dit is voor heel wat mensen een nieuw gegeven. Ook ik moet toegeven dat ik soms wegkijk wanneer ik twee mensen van hetzelfde geslacht zie kussen. Dit doe ik niet omdat ik het een schande vind, maar omdat ik niet weet hoe te reageren. Ik zou naar hen willen kijken om te laten blijken dat ik het oké vind, maar misschien nemen ze het verkeerd op net omdat je naar hen kijkt. Voor heel wat mensen die sporadisch in de stad komen is het een beeld dat ze niet gewoon zijn. Dit betekent niet dat ze het niet aanvaarden, integendeel! Ik begrijp de politie, ze willen niet dat mensen gechoqueerd zijn. De politie weet ook wel dat holebikoppels helemaal niet deze intentie hebben, ze willen gewoon voorzichtig zijn. Mensen die dit toch als een shock ervaren kunnen soms heel gemeen zijn. In sommige gevallen kan dit ook serieus uit de hand lopen, denk maar aan het geweld tegen homo's dat regelmatig in het nieuws komt. Het is dus aan de maatschappij om het beeld van een kussend holebikoppel te (h)erkennen als iets normaal en alledaags. Ik sta hier positief tegenover, de volgende generaties zullen dit (hopelijk) moeiteloos kunnen doen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2015, 22:42
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Ik vind het allesbehalve dat de Antwerpse politie deze 'inschatting' gemaakt heeft ter plaatse. Dat ze niet mogen kussen omdat dat eventueel provocerend werkt, kan ik ergens nog begrijpen. Maar sinds wanneer is hand in hand lopen provocerend? Ik kan hier niet bij met mijn gedachten. Ik heb er zelf geen moeite mee om een holebi-koppel hand in hand te zien lopen of te zien kussen. Zij zijn uiteindelijk ook maar gewoon mensen.
Anderzijds begrijp ik wel dat ze de spandoek met expliciete abortusfoto's niet mochten ontrollen. Dit gaat naar mijn mening net iets té ver en je kan daarmee mensen raken op een té persoonlijk vlak. Ik denk dat dit nog dieper en harder tot je doordringt dan je geaardheid.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2015, 23:41
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik ben het eens met wat E*lize zegt. Ik heb persoonlijk totaal geen probleem met holebi-koppels, maar we zijn het inderdaad nog niet helemaal gewoon. Daarmee bedoel ik niet dat holebi-koppels zich zouden moeten wegsteken, integendeel. Doordat er meer mensen voor hun geaardheid uitkomen, hoe sneller het ook zal 'aanvaard' worden. We mogen er geen taboe meer van maken, het moet gedaan zijn met het probleem dat er door sommige mensen van gemaakt wordt.
Langs de andere kant begrijp ik wel waarom de politie zo gehandeld heeft, zij wouden waarschijnlijk gewoon de rust zo goed mogelijk bewaren. Als er mensen zijn die betogen tegen het homohuwelijk en dan staat daar een holebi-koppel, dat zou voor heel wat onrust kunnen zorgen. Ik hoop dat het snel gedaan is met mensen die tegen zulke dingen betogen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.