actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2010, 19:03
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Bioscoop maakt evenveel lawaai als F1-wagen

Artikel:
Na metingen in twee bioscoopcomplexen die pieken aangaven van 118dB, eist Vlati, de Vlaamse Vereniging van Tinnitus (oorsuizen) en Hyperacusis (overgevoeligheid voor externe geluiden), 'met onmiddellijke ingang' dat de overheid een geluidsbeperking oplegt aan bioscoopuitbaters.
Op 9 oktober liep een 17-jarig Antwerps meisje na een bioscoopbezoek voor de film ’Inception’ een lawaaitrauma op en kwam daarna bij de patiëntenvereniging terecht.

'Het meisje volgt momenteel haar lessen met oordoppen in, omdat ze externe geluiden niet meer kan verdragen. Ze heeft last van voortdurend oorsuizen', zegt Ludo Kerkhofs, woordvoerder van Vlati.

Naar aanleiding van dat incident liet Vlati geluidsmetingen uitvoeren in twee bioscopen, één van de Kinepolisgroep en één van de UGC-groep.

'"De resultaten waren onthutsend: er werden bij de film ’Inception’ talloze pieken gemeten van 118dB. Die geluidssterkte komt overeen met het lawaai van een voorbijrazende Formule 1-bolide', vervolgt Kerkhofs.

Gehoorschade ontstaat als iemand langere tijd wordt blootgesteld aan geluidsniveaus boven 90 dB, met lawaaidoofheid als uiteindelijke gevolg. Vanaf geluidspieken van 100 dB kan acute en permanente gehoorschade optreden.

Hoewel het probleem volgens Vlati erkend wordt door de sector, die het probleem ook wil aanpakken, verwacht de patiëntenvereniging een overheidsinitiatief.

'De overheid moet dringend een wettelijk kader scheppen zoals dat vandaag al het geval is in de fuifzalen, waar de geluidssterkte maximum 90 dB mag bedragen. Zwitserland en Frankrijk beschikken al over wetten die het maximumgeluid in cinemazalen aan banden leggen', aldus Kerkhofs.


Bron:
De Standaard 25/11/2010
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101125_054


Eigen mening:
Dit vind ik echt niet kunnen. Oké iedereen moet kunnen horen wat er wordt gezegd in de film, maar 118 dB is wel veel te veel van het goede. De mensen moeten dringend eens beseffen hoe schadelijk dit is voor onze oren. In het artikel staat dat de mens schade aan de oren kan oplopen vanaf 90 dB. Ik vind dan ook dat de wet alle bioscopen moet verplichten om hieronder te blijven. De bioscopen moeten ook bereid zijn om het geluid tijdens de film lichtjes aan te passen. In actiefilms gaat het geluid nu eenmaal dikwijls de hoogte in. Voor een lawaaierige scène kunnen ze dan het geluid lichtjes aanpassen. Ik vind ook dat de bioscoop moet instaan voor de gehoorschade van het meisje in bovenstaand artikel, want zij zijn hier volledig verantwoordelijk voor!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2010, 22:25
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Ik vind dit toch wel een vrij ernstig probleem. Vooral voor het meisje omdat ze voortaan met oordopjes les moet volgen. Jongeren nemen deze problemen niet serieus, maar het kan erge gevolgen hebben. Denk maar eens terug aan de jongen van 23 die zelfmoord pleegde omdat hij tinnitus had. Ik vind toch dat de bioscoop een soort van schadevergoeding moet betalen als dit meisje met dit probleem blijft zitten. We moeten jongeren zeker warmer maken voor deze gevolgen. En waar kan dat beter dan in een bioscoop of op een fuif! Als zij zich al aan deze regel houden, gaan jongeren hun voorbeeld volgen.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2010, 23:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Tinnitus, niet om mee te lachen...
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=25716
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2010, 14:14
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
Het is dus duidelijk: hier moet iets aan gedaan worden. Vooral de jeugd, en in mindere mate de volwassenen, lijdt hieronder. De meeste jongeren luisteren te veel naar te harde muziek waardoor zij ook al gehoorschade oplopen. Als zij dan niet naar zulke harde muziek luisteren, hebben ze te maken met een een te luid geluid in de bioscoop en dergelijke. Geen wonder dat er mensen zijn die gehoorschade oplopen. Zoals al in het artikel vermeld, moet de overheid een wet opstellen waarin staat dat er maar een bepaald aantal decibel mag geproduceerd worden. Indien ze dit niet doen, zullen er nog meer slachtoffers zijn van gehoorschade.

PS: sorry Barst, ik had niet gezien dat dit artikel reeds gepost was waardoor je het ander artikel gaat verwijderen. Daarom post ik hier eveneens mijn eigen mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.