actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2010, 10:55
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
'Pesterijen waren niet abnormaal bij Mactac'

'Pesterijen waren niet abnormaal bij Mactac'

BRUSSEL - De pesterijen in de fabriek van Mactac in het Waalse Soignies waren niet abnormaal. Zulke grapjes gebeurden vaker. Dat zegt één van de pesters, de 58-jarige Lucien J., woensdag in Het Laatste Nieuws en de kranten van Sud Presse.

Het is de eerste keer dat een dader praat sinds de praktijken bij MACtac de buitenwereld bereikten.

Vakbondsman Lucien J. filmde in 2002 hoe zijn collega Daniël Mignon zwaar mishandeld werd in de fabriek van Mactac. 'Wat ik die dag filmde, waren geen pesterijen. Dat waren grapjes. Géén abnormaal gedrag binnen het bedrijf. Het gebeurde vaker. Daarom ook bleef ik filmen, in plaats van Daniël te helpen. Mij hebben ze óók ooit vastgebonden aan een paal.'

Een paar jaar geleden ontsloeg de directie de belangrijkste pesters. Ook Lucien, lid van de christelijke vakbond CSC, werd ontslagen. Dat ontslag kostte MACtac 239.000 euro netto. 'Dat geld wou ik niet, ik wou blijven werken. Ik ben in een depressie gesukkeld en wilde zelfmoord plegen', zegt hij.

Lucien J. spreekt het woord 'spijt' niet één keer uit. 'Achteraf gezien is mijn film zelfs een hulp geweest voor Daniël.'

Bronvermelding: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20101124_010

Mijn mening: Dit vind ik echt niet meer te doen. Ten eerste pesten op het werk is er al over, maar dan nog met hun geslachtsdelen in het gezicht van het slachtoffer duwen, vastketenen op een pallet,... is er zwaar over. Zelfs gewoon pesten vind ik dat niet kan. Ook al is het als grap bedoeld, dit doe je niet. Deze mensen zijn gestoord. Wie vertoont er nu zo'n gedrag. Gewone mensen doen dit niet. En de uitvlucht als grap bedoelt, is geen reden. Je kan eens iemand beet nemen, maar dan blijft het ook voor één keer maar. Niet voor herhaling zoals de werknemers bij mactac. Deze situatie blijft voor Danïel zijn hele leven achtervolgen. Hij had bang om dit te vertellen aan zijn vrouw, media. Maar ik versta wel waarom. Zo zie je dat hij het niet alleen was die gepest werd. De pesters moeten ze een zware boete of zelf opsluiten voor jaren. Dit vind ik persoonlijk niet meer menselijk. Deze mensen moeten opgenomen worden in een instelling.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2010, 12:15
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik geef Emmely volledig gelijk. Ik snap niet dat dit mogelijk is en dat volwassenen zich tot zo'n niveau kunnen verlagen. En wie dan durft te zeggen dat het een grapje is en dat het meer gebeurd, lijken mij dan nog de ergste!
Ik snap ook niet dat in zo'n groot bedrijf er niet meer controle is. Ik vind dat bedrijven zulke dingen in het oog moeten houden en een bepaalde controle moeten uitvoeren op zijn werknemers.
Ook vind ik het schandalig dan diegene die het pesten gefilmd heeft zijn excuses niet aanbiedt en het allemaal maar heel normaal vindt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2010, 12:56
Jan Cornelissen Jan Cornelissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 65
Ethisch gezien is dat natuurlijk 'over the top'. Anderzijds moeten we echt wel kritisch zijn met het vertrouwen dat wij stellen in de media. Ik vind het nogal pretentieus dat we zomaar een oordeel durven vellen over heel dit verhaal. "De pesters moeten een zware straf krijgen, opgesloten worden voor jaren, opgenomen worden in een instelling, etc." We weten hoogstwaarschijnlijk niet eens het hele verhaal, waarbij komt dat we niet eens zeker zijn of het verhaal dat wij te horen krijgen via de media wel juist is.

Ook moeten we genuanceerd oordelen over de straf die de 'pesters' moeten krijgen. Iedereen heeft al wel eens gehoord van het experiment van Zimbardo in de Universiteit van Stanford waarbij er een fictieve gevangenissituatie werd opgezet. Het gedrag dat de bewakers stelden was volledig psychologisch en vooral sociaal te verklaren. Hebben zij een straf gekregen voor het feit dat zij de gevangen mishandelden? Neen, natuurlijk niet. Dit zou gewoonweg niet helpen. Dit geldt ook voor de mensen van MACtac. Hen straffen voor de 'kracht van de sociale situatie'? Ik heb er mijn twijfels over of dat wel zinvol is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.