actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2010, 11:26
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Bisschoppen willen getuigen over misbruik

Bisschoppen willen getuigen over misbruik

De Belgische bisschoppen zijn bereid om te getuigen voor de Kamercommissie over seksueel misbruik. Die gaat volgende maandag van start.
Vandaag zijn de bisschoppen en kardinaal Godfried Danneels bijeengekomen. Na afloop heeft een woordvoerder gezegd dat ze allen bereid zijn te getuigen als de Kamercommissie voor seksueel misbruik daarom vraagt. Een uitnodiging is er nog niet, maar de bisschoppen verwachten die.

De Kamercommissie is opgericht na de recente schandalen over seksueel misbruik in de kerk en de heisa rond de huiszoekingen op het aartsbisdom, in de kathedraal van Mechelen en bij de commissie-Adriaenssens die het misbruik onderzocht.

De commissie van de Kamer gaat volgende maandag aan het werk. Eerst zullen de organisaties van de slachtoffers gehoord worden.

Belga
do 18/11/2010 - 21:51
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...sschoppen_Kamer


Eigen mening: Na al een tijd niet veel meer in het nieuws te hebben gelezen over het misbruik in de kerk, ben ik blij met dit artikel.
Het is een goede zaak dat de bisschoppen bereid zijn om 'openlijk' over de seksuele misbruiken binnen de katholieke kerk te praten. Desondanks het de organisaties zijn van de slachtoffers die eerst gehoord zullen worden, en dus niet de slachtoffers zelf, is het desalniettemin een goede manier voor de slachtoffers van de seksuele misbruiken om (opnieuw) hun hart te kunnen luchten en gehoord te worden. Het moet haast ondraaglijk zijn om met zo'n leed te moeten leven.
Ik hoop dan ook dat de gesprekken eerlijk en oprecht zullen gebeuren, in het belang voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2010, 16:26
Maximous Maximous is offline
Michael.Stouten
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Bisschoppen willen getuigen over misbruik

Ik vind het ook een goede zaak dat de bisschoppen willen getuigen. Ik hoop dan ook dat zij die schuldig zijn aan seksueel misbruik, dit toegeven. Hopelijk komt er dan ook een einde aan heel deze heisa.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2010, 21:01
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Zo zie je maar dat je na de bekendmaking van enkele gevallen van seksueel misbruik binnen de kerk niet moet denken dat de kerk niet meer te vertrouwen is. Het feit dat andere bischoppen willen meewerken zegt al genoeg.
Ik heb zo mijn bedenkingen bij de grote heisa rond seksueel misbruik binnen de kerk. Versta me niet verkeerd, hier moet iets aan gedaan worden zodat de slachtoffers naar buiten durven te komen dus die heisa is hier terecht. Het is ook dubbel zo erg doordat 'De Kerk' juist waarden en normen voorschrijft die dit soort gedrag volledig af keuren.
MAAR, dan vraag ik me af, gebeurt dit in de normale gezinnen niet even vaak of nog vaker, en zou hier ook niet meer aandacht aan besteed moeten worden...?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd November 2010, 18:01
RoxanneHens RoxanneHens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 21
En de slachtoffers dan?

Langs de ene kant vind ik het positief dat de bisschoppen naar buiten willen komen met hun verhaal. Dat ze het toegeven en erkennen.
Maar langs de andere kant, er zijn zoveel slachtoffers die hun verhaal gedáán hebben. Ze hebben het losgelaten of ze leerden ermee leven. Het ligt in ieder geval in hun verleden.

De slachtoffers deden hun verhaal anoniem en hebben geen aangifte gedaan. Dat wil duidelijk zeggen dat ze niet van plan waren om er effectief mee naar buiten te komen. En nu, tegen wil en dank, wordt het allemaal nog eens in hun gezicht geduwd. Ze hebben geen keuze meer. En de keuze die ze vroeger maakten, wordt niet meer gerespecteerd.

Een goede oplossing zou zijn dat de verhoringen en processen anoniem blijven voor de slachtoffers. Dat er geen namen genoemd worden, maar aantallen en tijdstippen en details zonder op welk ogenblik dan ook de keuzes van de slachtoffers te negeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.