actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2010, 09:46
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Van Dale brengt verdwijnwoordenboek uit

Van Dale brengt het Modern verdwijnwoordenboek uit, een woordenboek met woorden die nog amper gebruikt worden zoals hoerenkater, pantoffelregiment, aamborstigheid, kittenbroer en zwijmelgeest. Dat schrijft De Morgen.
In het Van Dale Modern verdwijnwoordenboek beschrijft Ton den Boon meer dan zevenhonderd verdwenen woorden en uitdrukkingen die in de 20e eeuw definitief uit ons taalgebruik zijn verdwenen. De context waarin de woorden vroeger gebruikt werden, wordt toegelicht.

Al deze woorden zijn in de loop der jaren uit de omgangstaal verdwenen. De oorzaak waarom bepaalde woorden verdwijnen, is dubbel. In de meeste gevallen werd een woord vervangen door een synoniem. Zo is nachtloopster bijvoorbeeld vervangen door straathoertje en bijslaapster door minnares. Maar in sommige gevallen is het object of gebruik waarnaar gerefereerd wordt, zelf verdwenen.

Bron: De standaard

Eigen mening:
Ik vind het een leuk idee om zo'n verdwijnwoordenboek te maken. Het zal afwachten zijn of mensen dit gaan kopen of niet. Als ze dit toch gaan kopen, bestaat er een kans dat de woorden of uitdrukkingen terug gaan komen en dat is wel goed voor de Nederlandse taal. Hiermee bedoel ik dat de taal voor sommigen wordt uitgebreid, en dan denk ik aan de 'nieuwe' jeugd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2010, 09:59
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Van Dale brengt verdwijnwoordenboek uit

Inderdaad een leuk idee! Anders zouden de oude dialecte woorden echt vergeten worden en dus uiteindelijk, als de generatie van onze grootouders en ouders er niet meer is , echt verdwijnen. Dat zou zonde zijn, want er zitten zo'n mooie woorden tussen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2010, 11:26
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Ik vind het zeker een leuk initiatief! Voor het deel van de bevolking dat zich wel degelijk in onze taal interesseert, is dit zeker interessant.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de woorden in dit nieuwe woordenboek. Wie weet wat een leuke en mooie woorden ongemerkt uit onze samenleving zijn verdwenen?
Onze taal is constant aan het evolueren (ik denk hier bijvoorbeeld aan de jongerentaal). Waarom dan geen nieuwe impuls onder invloed van oude woorden? Ik kijk er al naar uit om de volgende stap in onze taal te mogen waarnemen. Wie weet wat voor woorden wij onze toekomstige leerlingen horen gebruiken!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2010, 14:12
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Woordenboek voor verdwenen woorden

Niet alleen voor het woordgebruik kan dit interessant zijn, ook voor mensen die bezig zijn met geschiedenis is dit heel interessant. Zo kunnen we aan de hand van de woordenschat veel achterhalen over wat de mensen zoal bezighield in de geschiedenis. In het kader van het onderwijs zal dit dus wel heel nuttig zijn. Voor een aantal schoolvakken zie ik hier al meteen heel wat mogelijkheden in. Ik vind dit een goed initiatief.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.