actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2014, 01:50
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Alcoholverbruik bij jongeren te hoog

Alcoholverbruik bij jongeren te hoog

Het alcoholverbruik bij jongeren tussen 15 en 24 jaar is alarmerend volgens de laatste gezondheidsenquête van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (WIV). Twintig procent van de jonge mannen drinkt minstens één keer per week flink door, dat wil zeggen: zes glazen alcohol of meer. Bij de jonge vrouwen doet bijna 10 procent dat.

Uit de enquête blijkt onder meer dan 85 % van de bevolking (van 15 jaar en ouder) alcohol gebruikt. Dat cijfer is stabiel gebleven sinds het eerste onderzoek in 1995. Verder heeft 13% van de bevolking nog nooit alcohol gedronken.

Een cijfer dat wel in de lift zit, is het aantal mensen dat dagelijks alcohol drinkt. Dat is gestegen van 8% in 1997 naar 14% in 2013. Acht procent van de bevolking drinkt wekelijks 6 of meer glazen alcohol bij dezelfde gelegenheid. Deze personen drinken gemiddeld 6 glazen alcohol op 5 uur tijd.

Het percentage jongeren van 15 tot 24 jaar dat minstens één keer per week 6 glazen alcohol of meer drinkt bij dezelfde gelegenheid lijkt echter wel toe te nemen (van 12% in 2008 naar 14% in 2013).

Van de jongeren van 15-24 jaar met dergelijk gedrag geeft 19% aan 6 glazen alcohol te drinken binnen de 2 uur. Comazuipen is onder jongeren nog altijd een probleem, waarbij het WIV wel belangrijke regionale verschillen noteert : jongeren in het Waals Gewest vertonen dit risicogedrag (29%) vaker dan jongeren in het Vlaams Gewest (15%) en het Brussels Gewest (5%).

Risicovol alcoholgebruik (drinken van 6 of meer glazen bij dezelfde gelegenheid, comazuipen,...) komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Hoewel er sociale verschillen zijn in het profiel van het alcoholgebruik, komen risicogedragingen voor in alle lagen van de bevolking.

Zes procent van de bevolking is geneigd om te veel te drinken, hetzij meer dan 14 glazen alcohol per week voor vrouwen en 21 glazen alcohol per week voor mannen. Dit percentage is echter gedaald ten opzichte van de periode 2001-2008 (8-9%).

Het profiel van het alcoholgebruik verschilt volgens de leeftijd. Bij jongeren (15-24 jaar) concentreert het alcoholgebruik zich op enkele dagen van de week en gebeurt dit binnen een beperkte tijd. Volwassenen op oudere leeftijd drinken meer gespreid en in een trager tempo.

Bron: DS, 06/12/14, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141206_01415699

Eigen mening: Ik vind het moeilijk om over cijfers te spreken wanneer die gaan tussen een leeftijd van 15 en 24 jaar. Het artikel begint met te zeggen dat 20% van de mannen één keer per week stevig doordrinkt. Voor een leeftijd van 15 jaar vind ik dit misschien alarmerend, maar natuurlijk wordt dit gemiddelde naar boven getrokken door jongeren van 16, 17 tot 24 jarigen die studeren. Zeker voor universiteits- en hogeschoolstudenten kan je dit als 'normaal' beschouwen.

Daarnaast wordt ook het comazuipen genoemd. Wanneer dit voor Vlaanderen op 15% staat vind ik dit inderdaad alarmerend hoog. Iedereen kan al eens te diep in het glas kijken, maar dat valt dan niet onder de term comazuipen. Uiteindelijk vind ik dat je meer plezier beleeft aan een avond waar je zat bent, maar je moet de volgende dag nog op je benen kunnen staan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik geloof niet dat wanneer je zo veel drinkt, je een plezierige avond hebt, toch zeker niet naar het einde toe.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2014, 17:29
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Ik vind het ongelofelijk hoeveel tegenstrijdige berichten er steeds verschijnen... Eerder deze week was er nog op het nieuws dat alcohol eigenlijk niet zoveel negatieve bijwerkingen heeft voor jongeren en nu komt er weer een alarmerend bericht. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat alcohol wel een negatieve invloed heeft op jongeren, namelijk omdat de hersenen pas volgroeid zijn wanneer we 24 jaar zijn. Daarom vind ik het niet heel erg goed dat jongeren zoveel drinken. Ik ben echter twee weken geleden naar een infoavond geweest over de jeugd van tegenwoordig en daar die de spreker dat het helemaal niet bergaf gaat met de jongeren nu. Slechts een kleine groep jongeren doet het niet goed en dit wordt veralgemeend in de media.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.