actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2008, 10:45
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Dokter wordt in 2009 beetje duurder

Vanaf 2009 zal de prijs voor een bezoek aan de dokter een beetje stijgen. Vanaf 1 januari gaan de artsenhonoraria met 4,32 procent de hoogte in. Datzelfde geldt ook voor het bedrag dat de ziekenfondsen terugbetalen. Maar daardoor neemt de reële bijdrage van de patiënt wat toe.

Remgeld daalt
Nieuw is ook dat de bijdrage die artsen krijgen voor het globaal medisch dossier (gmd) verhoogt van 25,67 naar 27,50 euro, maar dat bedrag wordt volledig terugbetaald door het ziekenfonds. Die verhoging voelt de patiënt dus niet. Verder daalt ook het remgeld - het gedeelte dat een patiënt niet terugbetaald krijgt - voor een huisbezoek door een huisarts aan een ziek kind. Dat remgeld bedroeg 11 euro en zal voortaan maximaal tweemaal het remgeld voor een consultatie bij de huisarts bedragen.

Ook bij heel wat andere medische zorgverstrekkers (orthopedisten, tandartsen, ...) gaat vanaf 2009 een verhoging met 4,32 procent in. (belga/gb)

Bron : www.hln.be
27 december 2008

Reactie :
Mijn mening hieromtrent gaat twee kanten uit. Langs de ene kant vind ik, in sommige gevallen, niet meer dan normaal dat de prijzen voor een doktersbezoek een beetje verhogen. Zo denk ik maar aan dokters die in het midden van de nacht plots op huisbezoek moeten omdat een patiënt opeens heel hard ziek werd. Vaak kloppen dokters heel veel uren per dag, wat toch ook niet evident is.
Langs de andere kant zal deze hogere prijs voor vele mensen, gezinnen een extra rem betekenen om naar de dokter te gaan. De prijs was al niet goedkoop en nu komt er nog eens bij. Zo denk ik maar aan kansarmen, mensen met een laag pension, alleenstaanden,… Voor hen is een bezoek aan de dokter helemaal niet zo evident omdat het toch wel veel kost.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.