actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2017, 07:58
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
Vaak alcohol in het spel bij ongevallen met spookrijders

In bijna een kwart van de ongevallen met spookrijders was de dader onder invloed van alcohol op het moment van het ongeval. Dat is meer dan bij andere letselongevallen op autosnelwegen.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) stelt in een nieuwe analyse dat in 23 percent van de gevallen spookrijders onder invloed van alcohol waren. Dat is tien procent meer dan andere letselongevallen op de autostrade samen. Bijna vier op de tien (38 procent) ongevallen met spookrijders doen zich ‘s nachts voor.

Elk jaar gebeuren er gemiddeld zo’n 15 ongevallen met een spookrijder op de autosnelweg. Die zitten mooi gespreid over het hele jaar, maar het risico blijkt het hoogst in maart: 11 procent van de ongevallen doet zich dan voor.


Ongevallen met een spookrijder vertegenwoordigen slechts 0,4 procent van alle letselongevallen op de snelwegen, maar toch zijn ze verantwoordelijk voor 3,7 procent van alle verkeersdoden op de snelwegen. De ernst van de ongevallen met een spookrijder is tien keer groter dan de gemiddelde ernst van alle letselongevallen op een autosnelweg. In één ongeval op zes sterft de bestuurder.

Alcohol, drugs en/of geneesmiddelen liggen vaak aan de basis, maar regelmatig spelen ook onoplettendheid of verstrooidheid een rol. Daarnaast zijn er de bestuurders die opzettelijk tegen de richting in rijden. Ze doen dat voor de kick, voor een weddenschap of om zelfmoord te plegen.

Meer dan één spookrijder op vijf (21 procent) die betrokken geraakt bij een ongeval, is ouder dan 65. Senioren zijn nochtans slechts betrokken bij 4 procent van alle letselongevallen. In absolute cijfers zijn de meeste spookrijders (44 procent) tussen de 25 en 44 jaar.

De voorbije tien jaar vielen 327 slachtoffers in 143 ongevallen waarbij een spookrijder betrokken was: 45 personen kwamen om, 282 raakten gewond.

Bron: De Standaard
Eigen mening: Ik ben best wel verschoten van deze cijfers namelijk 143 ongevallen de voorbije 10 jaar. Je hoort af en toe op de radio wel het bericht dat er een spookrijder gesignaleerd is. Ik vraag mij dan telkens af hoe dit zelfs mogelijk is. Ik kan begrijpen dat je wel eens verstrooid bent in het verkeer, maar ik vind het jammer om te lezen dat er vaak alcohol bij betrokken is. Het lijkt precies niet tot sommige mensen door te dringen dat ze niet alleen hun leven in gevaar brengen, maar ook dat van andere.
Het feit dat sommige dit doen voor de kick of voor een weddenschap vind ik onbegrijpelijk. Dit toont nog maar eens aan hoe 'egoïstisch' sommige mensen denken... Zouden strengere maatregelen en meer controles dan nog wel helpen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.