actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2011, 09:25
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Parket onderzoekt 'zelfmoord na pesten'

Parket onderzoekt 'zelfmoord na pesten'
43-jarige wegmarkeerder stapt uit het leven na getreiter
GENT - Het Gentse parket onderzoekt of de zelfmoord van een 43-jarige man gelinkt kan worden aan pesterijen op het werk.
Van onze redacteur

Het lichaam van Marcus Van den Abeele werd woensdag door de politie gevonden in een bosje in Vinderhoute, bij Gent. De 43-jarige wegmarkeerder uit Mariakerke had zich daags voordien opgehangen aan een boom met de riem van zijn hond. De man liet geen afscheidsbrief achter.

Het parket van Gent onderzoekt of er een oorzakelijk verband is tussen de zelfmoord en pesterijen op het werk. Volgens Irene Kesteloot (66), de moeder van de Marcus, is dat verband er wel degelijk. 'Hij voelde zich tot in het diepste van zijn ziel vernederd door twee collega's die hem al jaren pestten, beschimpten en uitlachten.' Ook advocate Christine Mussche, die de man juridisch bijstond, is overtuigd: 'Ik twijfel er niet aan dat hij gepest werd op zijn werk en dat heeft wellicht meegespeeld in zijn beslissing om uit het leven te stappen.'

Marcus, die niet kon lezen of schrijven, werkte sinds zijn achttiende bij Wegmarkeringen De Groote in Deinze, een bedrijfje met ongeveer 25 werknemers. Volgens zijn moeder werd hem al heel lang en op allerlei manieren het leven zuur gemaakt. 'Voorbeelden? Zijn broek aftrekken, hem uitschelden voor homo, zeggen dat hij net als zijn vader in een gekkenhuis zou belanden. Of zijn ploegbaas die hem met een borstel op zijn rug sloeg. We hebben dat allemaal gemeld aan het werk, maar dat hielp niet.'

In mei vorig jaar kwam het tot een ernstig incident. 'Weer met dezelfde twee', aldus de moeder. Volgens de verklaring van Marcus Van den Abeele ontstond er op weg naar een opdracht een handgemeen met een van de twee, een man van 57. Die zou met beide voeten op de voet van Marcus gesprongen zijn, zou vuistslagen uitgedeeld hebben en zijn verftoestel op hem leeggespoten hebben. Marcus belde onmiddellijk de politie. Zijn been moest in het gips, maar vooral de psychische schade was groot: hij bleef vier maanden thuis.

Marcus Van den Abeele nam advocate Mussche in de arm. Die maakte de klacht over aan het Gentse parket, die het dossier na onderzoek seponeerde. Het parket onthoudt zich voorlopig van commentaar over de reden van de seponering en een mogelijke heropening van het onderzoek na de zelfmoord.

'Marcus aarzelde om verdere gerechtelijke stappen te zetten', zegt zijn advocate. 'Hij was bang dat zijn baas hem zou ontslaan. Maar ik doe mijn werk graag en ik kan niks anders, vertelde hij mij.'

Marcus en zijn moeder hadden intussen ook een klacht ingediend bij het ABVV, zijn vakbond. 'Wij hebben een dossier geopend en contact opgenomen met zijn werkgever', zegt Annick De Meester (ABVV). 'De werkgever heeft het slachtoffer overgeplaatst naar een andere ploeg en hem ook een nieuw contract gegeven. Maar pestdossiers zijn moeilijk: je staat er natuurlijk niet naast als de feiten zich voordoen.'

Irene Kesteloot: 'Die nieuwe collega's behandelden Marcus goed, maar mijn zoon had ondertussen een panische angst ontwikkeld voor die twee pesters, met wie hij nog regelmatig geconfronteerd werd op het werk. Onlangs dook hij weg in de auto. Ik moest meteen wegrijden want hij dacht dat het duo in de buurt rondliep. En van de baas van het bedrijf zelf hebben we nooit steun gekregen.'Toen Marcus onlangs vernam dat de verzekeraar van zijn werk alleen de eerste week van zijn vier maanden afwezigheid als ziekteverlof zou aanrekenen, raakte hij helemaal overstuur. 'Het was niet het financieel verlies dat hem dwarszat, maar de onrechtvaardigheid omdat de daders weer maar eens ongestraft bleven', zegt zijn moeder. 'Ik laat het hier niet bij. Marcus verdiende dit niet.'

De zaakvoerder zelf wenste gisteren niet te reageren 'uit respect voor de familie'.

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=16389464)

Eigen mening: Ik snap echt niet dat er binnen een bedrijf plaats is voor pesters. Wanneer er al verscheidene keren een klacht is binnengekomen over bepaalde werknemers, dan moet daar toch iets aan gedaan worden? Het verplaatsen van Marcus van den Abeele naar een andere werkgroep bleek immers niet voldoende. Bij zo'n serieuze pesterijen vind ik dat de werkgever het slachtoffer niet van groep moet veranderen, maar de pesters moet ontslaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.