actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2011, 09:57
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Spaarboek al een jaar verlieslatend

De Belgische spaarder leeft al minstens twaalf maanden in de illusie dat hij - een bescheiden - rente verdient op zijn spaarboekje. Dat waanidee vloeit voort uit de neiging van spaarders om geen rekening te houden met geldontwaarding, in de economieboekjes bekend als ‘geldillusie’.

De banken afficheren een positieve (nominale) basisrente en premie voor de klassieke spaarboekjes, maar na inflatie steekt de spaarder geld toe. Dat is al zo sinds maart 2010. Hoeveel de spaarder ‘verloor’, hangt af van boekje tot boekje.
Dat het spaargeld sinds maart vorig jaar maand na maand minder waard wordt, kon de liefde voor de boekjes echter niet bekoelen. Het totale bedrag op de spaarboekjes breekt sinds de redding van de banken record na record. Eind februari werd dat record scherper gesteld op 218 miljard euro, leren de cijfers die de Nationale Bank gisteren vrijgaf.
Die cijfers leren ook dat tussen 1 maart 2010 en 28 februari 2011 liefst 22 miljard stroomde naar de zogeheten wachtrekeningen. Ter illustratie, 22 miljard euro volstaat ruimschoots om de drie financiële topspelers op de Brusselse beurs (KBC, Dexia en Ageas) te kopen.

Bron: De Tijd - 08/04/2011

Ik begrijp dat weinig mensen ervan op de hoogte zijn dat spaarboekjes geen geld opbrengen maar wel geld kosten. Hoewel er sowieso kosten verbonden zijn aan een spaarboekje, houden er inderdaad weinig mensen rekening met geldontwaarding. Jammer, want net nu zijn mensen terug gerust in spaarboekjes en willen ze op die manier hun geld veilig en rustig laten aangroeien. Ze zouden dus beter hun geld thuis bijhouden dan het op de bank te zetten, hoewel dat de economie natuurlijk ook niet vooruit zou helpen. Naar mijn mening zouden de banken de klant duidelijker moeten inlichten over de waarde van hun geld op het spaarboekje, zodat elke spaarder een verantwoorde keuze kan maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2011, 14:20
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Het lijkt misschien een absurd idee als je het bekijkt.
Maar ik zou er niet van opkijken moesten sommige mensen effectief terug hun geld onder de matras stoppen en het daar bewaren. Iets wat enkele jaren geleden nog afgeschoten werd en bestempeld werd als absurd is nu misschien niet zo ver meer van de realiteit.
Toch opmerkelijk vind ik
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th April 2011, 15:02
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Zoveel mensen zetten hun zuurverdiende geld op een spaarboekje. Jammer dat het dan geen extraatjes opbrengt, integendeel. Weinig mensen zijn hiervan op de hoogte, wat mijns inzien normaal lijkt. En de financiële instellingen zullen hier logischerwijs niets van zeggen. Toch vind ik het hun taak de mensen hiervan op de hoogte te brengen en eventueel andere alternatieven aan te bieden. Hierbij moet er rekening gehouden worden met mensen die vaak niets anders kennen dan een spaarboekje. Niet elke mens wil risico's nemen en zijn spaargeld beleggen of 'vast' laten leggen voor enkele jaren, ook al brengt dat meer op. Ik ben blij dat, na meer dan een jaar, het ECB de rente terug laat stijgen (met een kleine 0.25% weliswaar).
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th April 2011, 18:03
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Als mensen hun geld oppotten wordt het toch alleen maar meer verlieslatend?

Ik denk dat mensen gewoon moeten zoeken naar de beste rentevoet
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.