actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2013, 09:18
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Warme en ingetogen herdenking slachtoffers busramp

Warme en ingetogen herdenking slachtoffers busramp

Ludwig De Wolf Het is vandaag een jaar geleden dat 22 schoolkinderen en zes begeleiders om het leven kwamen bij een busongeluk in Sierre. In het Heilig-Hartinstituut in Heverlee hebben ongeveer 1.000 mensen de slachtoffers van de Sint-Lambertus School herdacht. Ook in Sierre in Zwitserland woonden hulpverleners en inwoners een herdenkingsmoment bij.

Ongeveer 1.000 mensen de slachtoffers van de busramp in Sierre van een jaar geleden herdacht. 9 slachtoffers van de ramp kwamen uit de school in Heverlee.

"Er zijn woorden die we liever nooit zouden uitspreken. Vandaag moeten we het toch. Er zijn zaken die we nooit willen meemaken. Vandaag gedenken we zo een gebeurtenis", zei eerste minister Elio Di Rupo tijdens de herdenkingsplechtigheid.

Er waren ook speeches van Mieke Vanhecke, de directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs en van de Vlaamse viceminister-president Ingrid Lieten.

Ook in Sierre in Zwitserland was er een herdenkingsplechtigheid. "De herdenking in Sierre was net als die in Heverlee warm en ingetogen en werd bijgewoond door hulpverleners en inwoners. Morgen wordt in Lommel nog een herdenkingsplechtigheid georganiseerd voor de slachtoffers van de busramp.

Bron: Deredactie.be
Datum: 13/03/2013

Eigen mening:

Hoe snel de tijd gaat... Ik weet nog goed toen ik voor het eerst dit nieuws te horen/zien kreeg. Ik was verschoten en vooral aangedaan. Zoveel kinderen waarvan het leven ontnomen was. Die beelden, die paniek, die onrust over wie er nog wel leefde en wie niet, de berichten... Iedereen leefde mee op dit moment en hoopte dat het ergens toch nog goed kwam.
Ook na deze gebeurtenis is er veel aandacht gebleven voor deze kinderen, begeleiders en chauffeurs.
Zelf ben ik in de zomer door deze tunnel gereden en dus ook voorbij de plek van het ongeval. Kippenvel had ik!
Ik vind het dan ook een prachtig (en ook vanzelfsprekend) initiatief dat er een herdenkingsplechtigheid georganiseerd is een jaar na de feiten.
Ondanks alle aandacht die er momenteel is rond het verkiezen van de nieuwe Paus, mogen we dit niet vergeten.
Een warm en ingetogen dienst is een mooie manier om iedereen te herdenken. Meer van 1000 mensen die hun medeleven komen betuigen door gewoon daar te zijn en met de slachtoffers en hun familie mee te leven, is een mooi gebaar. Ookal ken je deze slachtoffers misschien niet (persoonlijk), toch raakt het je en zou je er alles aan willen doen om de tijd terug te kunnen draaien. Maar dit gaat niet, dus kan je vooral helpen door er te zijn voor de familie, vrienden, kennissen en omgeving van de slachtoffers.
Nogmaals, dit is goed gedaan!

Laatst aangepast door R*ni Van Eemeren : 14th March 2013 om 09:33.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2013, 10:08
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Het is inderdaad een zeer mooi initiatief om iedereen te herdenken die omgekomen is bij dat verschrikkelijke busongeval. Als je weet dat er meer dan 1000 mensen dit drama herdenken, dan merk je dat dit toch leeft onder de mensen.
Hopelijk is dit voor de overlevenden en nabestaanden een vorm van troost waar ze moed uit kunnen putten om door te gaan. Want voor hen is het afgelopen jaar ongetwijfeld niet gemakkelijk geweest.
Toch heb ik mijn bedenkingen rond alle media-aandacht rond dit drama en de herdenking ervan. Voor overlevenden en nabestaanden is het zo al moeilijk genoeg, er zijn genoeg dagen waarmee ze ermee geconfronteerd worden, denk bijvoorbeeld aan Kerstmis, verjaardagen… Dus waarom moet dit dan een hele week in de media komen: elke dag wanneer je de tv of de radio opzet of de krant openslaat vermelden ze wel het busongeval in Sierre (en natuurlijk ook de nieuwe paus die verkozen is). De slachtoffers zullen het op deze dag wellicht moeilijk genoeg hebben zonder nogmaals geconfronteerd te worden met de beelden van toen.
Op zich vind ik het zeer goed dat dit in de media komt en dat er aandacht voor is, maar waarom zo lang? Niet alleen nu maar gedurende het hele afgelopen jaar, kwamen de beelden telkens terug tevoorschijn (bij het onderzoek naar de oorzaak, bij de discussie of de namen van de buschauffeur al dan niet op de gedenkingsplaat moesten komen…)
Het is erg genoeg wat er toen gebeurd is en hoewel ik de herdenkingsdiensten een prachtig initiatief vind, denk ik ook dat we niet mogen vergeten om vooruit te kijken, want het verleden kunnen we nu eenmaal niet veranderen…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.