actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2013, 11:32
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Facebook maakt alle gebruikers vindbaar

Facebook maakt alle gebruikers vindbaar

Facebook zal een functie verwijderen die gebruikers toeliet zichzelf ‘onvindbaar’ te maken op het sociale netwerk. Volgens Facebook maakt slechts een minderheid hiervan gebruik.

Tot voor kort kon u in de privacyinstellingen van Facebook aangeven dat u niet gevonden wenste te worden door andere gebruikers - een zoekopdracht naar uw naam leverde dan geen link naar uw profiel. De mogelijkheid om dat te doen was door Facebook eerder al weggehaald bij gebruikers die dit niet hadden aangevinkt, maar de komende tijd zal Facebook de optie voor iedereen schrappen. Dat heeft Michael Richter, de chief privacy officer van Facebook, gezegd in een blogpost .

Facebook had eerder al aangekondigd dat deze optie geschrapt zou worden en geeft ook aan dat slechts een klein percentage Facebookers deze instelling nog gebruikt. Hiermee lijkt het sociale netwerk opnieuw aan de privacy van zijn gebruikers te knabbelen - al zegt Richter dat er altijd manieren zijn geweest om op iemands tijdlijn te komen, ook voor wie de gewraakte optie had aangevinkt.

Het sociale netwerk benadrukt dat het beter is om te waken over de inhoud van het profiel, en minder over de vindbaarheid van het profiel zelf. Gebruikers die hun Facebook-updates openbaar zetten, zullen daar de komende tijd nog eens expliciet op gewezen worden door Facebook - samen met een uitleg over hoe dat kan aangepast worden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131011_00785586

Mijn mening:
Ik begrijp niet dat Facebook deze functie zal schrappen. Zo kan je in de toekomst op nog minder privacy rekenen. Iedereen weet natuurlijk wel dat je als échte computerkenner ook met die functie op een profiel kan geraken, maar niet iedereen weet hoe hij dit kan omzeilen. Je kiest er natuurlijk zelf voor in hoeverre je persoonlijke informatie op internet verspreid die eigenlijk alleen bedoeld is voor vrienden, maar iedereen weet intussen wel dat wanneer je gaat solliciteren de kans groot is dat jouw -misschien wel- toekomstige baas jouw even intypt in Google of op Facebook opzoekt. Als je gebruik maakt van de privacyinstelling om je niet weer te geven, kan je baas ook niet op jouw profiel. Zonder deze functie kunnen zij in principe jouw profiel met -misschien wel 'zatte'- profielfoto bekijken. Zoals ik al heb aangegeven is het natuurlijk aan de 'Facebookers' zelf om te beslissen wat wel en niet op je profiel verschijnt, maar het is wel jammer dat je nu dus eigenlijk enkel nog jouw profiel met de hele wereld kan 'delen' en op geen enkele manier dus volledig onvindbaar kan zijn.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 11th October 2013 om 12:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2013, 12:37
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Facebook maakt alle gebruikers vindbaar

IK vind dit echt niet kunnen. Nu kunnen we nog beslissen of dat we al dan niet vindbaar zijn en dat vind ik correct. Ik vind dit ook zeer handig als leerkracht. Leerlingen kunnen je niet zomaar vinden en dat vind ik een groot voordeel. Ze kunnen geen 'privéfoto's' bekijken en ik vind dat zeker goed, aangezien er toch wel een bepaalde afstand mag zijn tussen leerkracht en leerling.

Ik ben het ook eens met de redenering van Caroline. Ze waarschuwen ons altijd dat we voorzichtig moeten zijn op het internet, maar als we zelfs de kans niet meer krijgen om onszelf te beschermen, is het al ver gekomen. Ik vind dat we net meer mogelijkheden zouden moeten krijgen om ons te beschermen op het internet, maar volgens mij is dit niet meteen iets wat snel zal komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th October 2013, 14:26
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
Facebook maakt alle gebruikers vindbaar

Dit artikel doet mij denken aan een alinea die ik heb gelezen in Scientific American: ‘De digitale sporen die we dagelijks achterlaten, geven meer over ons bloot dan we beseffen. Staat ons een privacy-nachtmerrie te wachten, of een gezondere wereld met meer welvaart?

Ik vind deze vraag heel erg goed bij dit artikel passen omdat het hier ook gaat over een privacy-instelling die ze onmogelijk willen maken naar de toekomst toe. Ik zeg ook heel vaak dat het je eigen verantwoordelijkheid is wat je op het internet zet, maar anderzijds kan je er zaken opzetten en je denken dat het veilig is omdat je de privacy-instellingen goed hebt ingesteld, maar zoals Caroline hieronder al vermeld zijn er verschillende mensen die toch aan je profiel kunnen geraken zonder dat je hier van op de hoogte bent. Je kan dan wel de kans krijgen om je te beschermen op het internet, maar er gaan altijd mensen zijn die dit kunnen omzeilen.

Anderzijds vind ik het wel goed dat ze dit duidelijk bekend maken dat ze dit van plan zijn, dan ben je er als gebruiker van op de hoogte en weet je dat je extra moet opletten wat je op Facebook zet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.