actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2014, 15:48
Isabelle.d*jkmans Isabelle.d*jkmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 20
Hoe condoleer je best iemand die net een naaste verloren heeft?

Hoe condoleer je best iemand die net een naaste verloren heeft?

Vaak zijn internetfora een vergaarbak van cynisme en onverdraagzaamheid. Maar af en toe tonen mensen zich op internet ook van hun beste kant, zoals bleek toen een gebruiker van de website Quora aan andere gebruikers vroeg hoe men het beste iemand kan condoleren die net een familielid verloren heeft. De vraagsteller kreeg een massa mooie reacties.

Eén reactie van een vrouw die zelf haar man verloren had bevatte veel goede tips. Die reactie hebben we hieronder voor je weergegeven.

Hou je woord. Vertel niemand dat je er voor hen zult zijn als je dat niet kan waarmaken. “We zullen ons er samen doorslaan,” werkt enkel als je weet dat de persoon die het je zegt het ook echt meent.
Vertel niemand dat ze zich er moeten overzetten of dat ze niet op de juiste manier rouwen.

Luister. Laat hen vertellen hoe pijnlijk het is en zeg niet “Ik weet waar je het over hebt. Ik had een kat die gestorven is toen ik twaalf was.” Zelfs als je kat vervangt door grootmoeder is het nog ongepast. Je weet niet hoe het is, enkel zij weten dat.

Als ze hun geliefde hebben zien lijden, vertel hen dan dat je opgelucht bent dat hij of zij geen pijn meer heeft.
Vertel hen niet dat ‘De goeden altijd het eerste gaan’. Dat is absoluut niet troostend.

Bel hen regelmatig en laat hen weten dat je aan hen denkt. Begin het gesprek zelf. Het is gemakkelijk jezelf vergeten te voelen als een geliefde sterft.

Geef ook aan wanneer je jezelf niet in staat voelt om met hen om te gaan. Zeg hen dat je niet weet wat te doen of hoe te helpen.
Verzeker je ervan dat ze zichzelf nog wel verzorgen. Ga er niet vanuit dat iemand anders dat wel zal doen. Hebben ze gegeten en doen ze nog wel af en toe boodschappen?

Vraag hen niet wat je voor hen kan doen als je niet echt bereid bent om veel te doen.
Bied huishoudelijke hulp aan, want dat is vaak erg moeilijk voor mensen die aan het rouwen zijn.

Als bij een koppel de man gestorven is, bied dan aan net die klussen te doen die normaal de man op zich nam, zoals het maaien van het gras of het onderhoud van de auto...

Als een koppel met een overleden partner ook nog kinderen had, bied dan aan af en toe even de zorg over die jongeren over te nemen.

Motiveer hen subtiel om het leven terug op te nemen. Neem hen uit eten, winkelen of ga iets drinken.

Het zijn niet altijd woorden die troost kunnen bieden. In feite hebben ze alle troostende woorden waarschijnlijk al veel te vaak gehoord. Toon dus dat je om hen geeft door je daden. Ze zullen je voor eeuwig dankbaar zijn.

Bron: express.be
Mening: Ik heb dit artikel bij 'Wereld- sociaal' gezet omdat dit tips zijn die iedereen overal aangaan. Ik heb nog nooit iemand verloren, maar ik weet dat deze dag ooit zal komen. Toch heb ik altijd al goed begrepen dat dit absoluut verschrikkelijk is. En juist daarom is het belangrijk dat onze sociale vaardigheden ook ver ontwikkeld moeten zijn op dit vlak. We leren wel communiceren en helpen op school, maar dit is een totaal ander sociaal vlak. Ik ken deze tips nu, en ik zal ze gebruiken wanneer dit nodig is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.