actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2015, 10:51
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
‘Anoniem doneren is niet meer van deze tijd’

‘Anoniem doneren is niet meer van deze tijd’, zegt CD&V-kamerlid Els Van Hoof. Ze dient samen met Sonja Becq een wetsvoorstel in om anonieme donaties van zaadcellen en eicellen onmogelijk te maken. Het krijgt de steun van hun partij. Ook de N-VA buigt zich dit weekend over de kwestie.

'Ethische kwesties als deze liggen altijd moeilijk. Mijn partij buigt zich er dit weekend over. Persoonlijk hoop ik heel erg dat het lukt om anonieme donaties onmogelijk te maken’, zegt N-VA-kamerlid Valerie Van Peel. Ze diende hiertoe eerder al een wetsvoorstel in, dat voorlopig alleen op haar naam staat. Bij CD&V is de kogel al door de kerk. De partij schaart zich achter het nieuwe wetsvoorstel van de kamerleden Els Van Hoof en Sonja Becq. ‘We hebben ons in grote mate gebaseerd op de wetgeving in Nederland’, zegt Van Hoof. ‘Ook het Verenigd Koninkrijk heeft de anonimiteit afgeschaft. We hebben ook goed geluisterd naar de hoorzittingen in de Kamer.’

Experts verwezen daarin naar internationale verdragen zoals het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en het Kinderrechtenverdrag, die het recht van kinderen verdedigen om hun identiteit te kennen. Anderen verwezen naar eigen ervaring.

Els Van Hoof (CD&V) : ‘Een vertegenwoordiger van de vzw Donorgezinnen heeft er getuigd hoe de visie van wensouders verandert in de loop van de tijd. Naarmate hun kind opgroeit, worden ze nieuwsgieriger en zouden ze meer willen weten. Maar dan is het te laat. Zijn verhaal leerde dat we de keuze niet aan ouders mogen laten. Dat is voor hen te moeilijk.’

Geen tweesporenbeleid

CD&V wil dus geen tweesporenbeleid invoeren, waarin sommige kinderen verwekt worden met anoniem donormateriaal en anderen de gegevens van hun donor kunnen opvragen. Open VLD, die samen met CD&V, N-VA en MR een meerderheid vormt in de Kamer, overweegt dit nog.

Aan de situatie van wie tot nog toe heeft gedoneerd, verandert er niets. ‘Om mensen toch te helpen, moet binnen het Agentschap ook een databank worden opgericht, waar op vrijwillige basis dna-profielen van donoren en donorkinderen worden bewaard. Ook halfbroers en halfzussen kunnen elkaar zo op het spoor komen.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150508_01671953

Mening: Ik ben ook voorstander van het nieuwe wetsvoorstel. We leven in het heden en niet meer in het verleden. De jeugd van tegenwoordig willen weten waar ze vandaag komen en waar hun roots liggen. Als ik op deze manier zou verwekt zijn, zou ik ook willen weten van waar ik kom. Ik ben wel niet blind voor de gevolgen, ik denk dat dit wetsvoorstel wel tot een daling van het aantal donoren gaat leiden. Ik denk dat veel donoren hun donatie deden met de gedachte van: 'het is toch anoniem, ze weten niet van wie het komt.' Maar ik sta wel volledig achter dit wetsvoorstel, kinderen hebben recht om te weten van waar ze komen.

Laatst aangepast door m#thias.van nuffelen : 9th May 2015 om 10:55.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.