actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2017, 23:28
Corin.B*rgen Corin.B*rgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Bart De Wever: "De oorlog tegen drugs kan je niet winnen"

In het één-programma Pano heeft de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) enkele uitspraken gedaan over de cocaïnehandel in de stad. "De effecten van de cocaïnehandel voel je overal in Antwerpen", zegt De Wever. "We zien dat de gewelddadigheid van het drugsmilieu ook steeds toeneemt. Je kan de oorlog tegen drugs niet winnen, maar het is het wel waard om hem te voeren."

In de Antwerpse haven is dit jaar 29 ton cocaïne onderschept door de politie. Dat cijfer toont volgens de reportagemakers hoezeer de stad een internationale draaischijf is geworden voor de cocaïnehandel. 20 tot 25 procent van de cocaïne, bestemd voor Europa, zou langs de Antwerpse haven binnenkomen. Een getuige, die vroeger in het milieu zat, heeft aan de redactie verklaard dat hij 800.000 euro verdiend heeft door vier jaar lang te dealen.

De Wever heeft het verder nog over een "tegencultuur" die hele gemeenschappen in de stad in zijn greep houdt. "De opstootjes in onze stad zijn ook niet zo spontaan als ze lijken", zegt De Wever. "Op beelden van het laatste optstootje zien we dat 80 procent van de jongeren die daarbij betrokken waren, bekend zijn voor drugsfeiten. Er is dus een link tussen de drugswereld en het geweld tegen de politie. We zijn het perspectief op een volledige generatie jongeren aan het verliezen."

Bron: https://www.demorgen.be/binnenland/...innen-b652914b/

Mening: Ik snap wat De Wever bedoeld en ben het daar ook volledig mee eens. De strijd tegen drugs kan je nu eenmaal niet winnen want er gaat veel te veel om in die wereld. Ze hebben altijd wel een tweede optie als Antwerpen niet werkt, Rotterdam bijvoorbeeld. Dat de jongeren van het laatste "opstootje" voor 80% in het drugmilieu zat kan ik niet met zekerheid weten maar het zijn in ieder geval hoge cijfers als je het nagaat. Ik denk ook dat er veel jongeren die politiegeweld plegen verbonden zijn met drugs of andere illegale feiten nog vorens ze tegen de politie begonnen. Het is inderdaad de moeite om die strijd te voeren aangezien drugs volgens mij toch wel het vergif van de 21e eeuw is aan het worden. Op elke hoek van de straat kan je tegenwoordig wel iets aan drugs vinden of in de stad waar ze bepaalde afspreekpunten hebben. Ook dit is weer niet volledig te voorkomen aangezien we dan politie op elke hoek van elke straat moeten zetten. Maar als we er al tegen vechten kunnen we toch de smokkel zo minimaal mogelijk houden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2017, 10:24
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
Interessant artikel vind ik. Ik kan me in je mening wel vinden, maar als je kijkt naar de Verenigde Staten is de "oorlog tegen drugs" het volgens mij niet waard om te voeren. Uit het "oorlog tegen drugs"-beleid in de Verenigde Staten is gebleken:

- Het kost enorm veel geld. Om dergelijke problematiek aan te pakken moet je heel veel agenten inzetten. Daarnaast worden bij dit beleid verslaafden door de wet gezien als criminelen en kunnen ze in de gevangenis terecht komen. Zoals je weet kost elke gevangene natuurlijk geld aan de staat en belastingbetaler en zitten de gevangenissen al vol.

- Door verslaafden te behandelen als criminelen zullen deze mensen hun aansluiting bij de maatschappij alsmaar meer verliezen. Als ze in de problemen komen voor hun gebruik, zitten ze in een nog slechtere situatie dan de vorige die hen aanzette tot gebruik van illegale middelen. Onderzoek wijst uit dat het moeilijk is om uit zo'n maatschappelijke vicieuze cirkel te komen. Ook is de kans reëel dat ze door hun veroordeling nooit nog werk vinden, ook al gaan ze na hun veroordeling nog hogeschool of universiteit studeren om opgeleid te worden. Dit op deze manier aanpakken lijkt me voor zowel deze mensen als de rest van de maatschappij negatief. Verplichte rehabilitatie lijkt me persoonlijk geschikter.

Begrijp me niet verkeerd, het is wel degelijk een afschuwelijk milieu en een probleem. Maar de oorlog ertegen voeren maakt de situatie voor iedereen slechter, zo is gebleken aan de oncontroleerbare drugproblematiek in de Verenigde Staten. Een oplossing die wél werkt is natuurlijk een andere discussie...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.