actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2017, 17:27
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Crevits over record wachtlijst scholenbouw: 'Zien bouwen, doet bouwen'

Crevits over record wachtlijst scholenbouw: 'Zien bouwen, doet bouwen'

Dat de wachtlijst voor scholenbouw een nieuw record heeft bereikt, heeft alles te maken met het 'bouwenthousiasme' bij de scholen zelf. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits.

'Nooit eerder werd er zoveel geïnvesteerd in scholenbouw. In 94 procent van alle Vlaamse en Brusselse gemeenten staat al een nieuwe school. Zien bouwen, doet bouwen', schrijft de CD&V-minister op Twitter.

De wachtlijst voor scholenbouw is intussen toegenomen tot 2,72 miljard euro, schrijft De Tijd woensdag, 5 miljoen meer dan het vorige record van 2014. De cijfers komen uit het jaarverslag van het Vlaams Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (Agion).

Volgens de krant kregen projecten die in 2003 al zijn ingediend pas begin dit jaar groen licht. De wachtlijst houdt bovendien nog geen rekening met de noden in het gemeenschapsonderwijs.

Onderwijsminister Hilde Crevits wijst erop dat meer middelen ook meer subsidieaanvragen uitlokken. 'Nooit eerder werd er zoveel geïnvesteerd in scholenbouw! Nooit eerder was het bouwenthousiasme groter', zegt Crevits.

Volgens de minister is intussen al in 94 procent van alle Vlaamse en Brusselse gemeenten een nieuwe school neergepoot. 'Zien bouwen, doet bouwen', besluit ze.

Het kabinet-Crevits kondigde woensdag al aan dat scholen opnieuw een huursubsidieaanvraag kunnen indienen bij Agion. Met dat geld kunnen ze onderwijsinfrastructuur vernieuwen en bijkomende plaatsen realiseren. Het gaat om de tweede oproep dit jaar, die nog loopt tot 1 april 2018.

De eerste leverde 35 projecten op, goed voor 2.000 extra plaatsen. Nieuw dit keer is dat alle onderwijsniveaus - van kleuter tot volwassenenonderwijs - zich kandidaat kunnen stellen, net als bijvoorbeeld CLB's. De minister maakt jaarlijks 3 miljoen euro vrij voor de huursubsidies.

Bron: 13/12/2017 Knack
https://www.knack.be/nieuws/belgie/...mal-938933.html

Eigen mening: Ik schrik helemaal niet van deze cijfers. Nieuw is tegenwoordig altijd beter, en ik vraag mij zelfs af of dit niet gewoon een feit is als het gaat over een school. Er zijn steeds meer digitale tools die je kan gebruiken in je les. Leerlingen verwachten ook steeds meer van leerkrachten dat ze deze zaken ook echt integreren in hun lessen. Hoe leuker de les, hoe meer de leerlingen bijblijft, niet meer dan normaal. Even geleden hoorde ik dat de meeste scholen in Vlaanderen gebouwd zijn in de jaren 70, dus volgens mij is het niet meer dan normaal dat deze gebouwen moeten vernieuwd worden. Er kunnen wel in elke school nieuwe technieken worden geplaatst zoals smartboards en dergelijke. Toch ben ik er van overtuigd dat een nieuwe school bouwen die aangepast is aan deze moderne zaken veel evidenter is voor zowel de leerlingen als leerkrachten.

Laatst aangepast door Maxime L*ens : 13th December 2017 om 17:33.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2017, 19:19
Lisa.H*ylen Lisa.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hulshout
Posts: 71
Ik ben het eens met Maxime dat nieuw tegenwoordig automatisch gelinkt wordt met 'beter'. Leerlingen verwachten inderdaad meer innovatie van de leerkrachten en dat zij op de hoogte zijn van de nieuwste snufjes. Het feit dat "de wachtlijst zo lang is omdat er jaren te weinig geïnvesteerd is", heeft ook te maken met de toename van wachtlijst van scholenbouw (De Tijd, 13/12/2017). Zestig procent van de scholen in Vlaanderen is bovendien, zoals Maxime ook aanhaalt, voor 1970 gebouwd. Een op drie scholen is zelfs van voor 1950 gebouwd. Dan is het naar mijn mening ook normaal dat scholen willen vernieuwen, zodat ze kwalitatief kunnen lesgeven met digitale tools (die meer mogelijkheden kunnen bieden in verband met innovatief lesgeven). Ik vind de uitspraak van Hilde Crevits dus iets te kort door de bocht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.