actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2017, 08:47
Elias.H*ns Elias.H*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 31
N-VA zal energiepact niet goedkeuren

N-VA zal energiepact niet goedkeuren

Volgens Vlaams Parlementslid Andries Gryffroy zal N-VA het pact, dat voorziet in een volledige kernuitstap tegen 2025, niet goedkeuren.

Het energiepact waarover de vier Energieministers van ons land het gisteren eens raakten, lijkt een kort leven beschoren. Andries Gryffroy, die namens N-VA in het Vlaams Parlement zetelt, schonk in de studio van Terzake klare wijn. 'Noch in de Vlaamse regering, noch in de federale regering zal onze partij dit pact goedkeuren. Omdat het niet onderbouwd is, omdat de betaalbaarheid in gevaar komt, omdat de duurzaamheid in gevaar komt, en omdat de bevoorradingszekerheid niet gegarandeerd is.'

Een verrassing is dat niet, want vorige week al werd duidelijk dat N-VA zich zou kanten tegen een energiepact dat vasthield aan de wet op de kernuitstap zoals die nu bestaat. Volgens de wet moeten alle kerncentrales tegen 2025 gesloten worden, maar de Vlaams-nationalisten willen de sluiting van de centrales uitstellen om zeker te zijn dat ons land niet tegen stroomtekorten of al te hoge energiekosten aanloopt. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) had laten weten dat de kernuitstap in 2025 voor hem wel nog steeds kon, maar minister-president Geert Bourgeois (N-VA) liet al snel weten hoe zijn partij erover dacht. In de Vlaamse regering is vorige week wel beslist de inhoudelijke discussies over de kernuitstap voorlopig binnenskamers te houden.

Gisteren kondigden de Vlaamse, Brusselse, Waalse en federale ministers van Energie aan dat ze het eens waren geraakt over een energiepact. Die tekst, waarin de kernuitstap ongewijzigd werd opgenomen, moet nu door de verschillende parlementen goedgekeurd worden. Maar voor N-VA is dus nog niets veranderd. Als N-VA voet bij stuk houdt, moeten de ministers opnieuw rond de tafel gaan zitten en het akkoord hertekenen. Het kabinet van Geert Bourgeois wil geen commentaar geven over een eventueel veto. 'Wij voeren zoals steeds de besprekingen in de ministerraad.'

Bron: De knack 12/12
Link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/n...mal-938673.html

Mijn mening: Twee dagen geleden stond te lezen in de krant dat het energiepact zo goed als zeker goedgekeurd is. Ik vind dat dit al een foute stap is geweest. Door dat artikel te plaatsen geeft men de indruk dat het energiepact daadwerkelijk goedgekeurd wordt. N-VA is niet akkoord met het energiepact en daar schrik ik zeker niet van. Ik sluit mij daarbij ook aan bij de mening van N-VA. Laat ons bijvoorbeeld denken aan de kerncentrales. We weten niet wanneer we hiermee kunnen stoppen. We gaan op lange periode niet weten wat we moeten doen met ons radioactief afval. Daarbij zal ook ons milieu in gedrang komen. Ik denk dat we moeten zoeken naar een alternatieve manier waar we onze energie vandaan halen.

Laatst aangepast door Elias.H*ns : 13th December 2017 om 08:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.