actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 22:08
Emily B*erinckx Emily B*erinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: België
Posts: 34
Petitie van Tertio voor behoud uitzendingen erediensten op VRT

Petitie van Tertio voor behoud uitzendingen erediensten op VRT

Tertio lanceert morgen woensdag 13 december een petitie voor het behoud van de uitzendingen van de erkende erediensten op de openbare omroep.

Volgens Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD) behoort het uitzenden van religieuze erediensten niet tot de kerntaken en ook niet tot de autonome beslissingsbevoegdheid van de VRT. Een eredienst uitzenden is geen redactioneel programma, stelde de minister op 6 december 2017 in het Vlaams Parlement. Hij wil niet dat er nog religieuze erediensten op de openbare omroep uitgezonden worden.

Zijn standpunt kwam er nadat de VRT bekendmaakte voortaan ook twee islamitische erediensten per jaar uit te zenden. De VRT zelf beschouwt het uitzenden van die religieuze vieringen als een service. Mensen die door ouderdom, ziekte of andere omstandigheden niet aanwezig kunnen zijn, kunnen op die manier toch de viering volgen. En door in alle openheid bij elkaar te laten binnenkijken, kunnen mensen elkaars geloof ook beter begrijpen, stelt de VRT. Die uitzendingen dragen aldus ook bij tot de interlevensbeschouwelijke dialoog.

Exit ‘uitzending door derden’

Eerder sneuvelden al de uitzendingen door derden die ruimte boden aan de erkende erediensten en levensbeschouwingen in ons land. Een herhaling van dat scenario met de uitzendingen van de rooms-katholieke, orthodoxe, protestantse, evangelische en joodse erediensten dient vermeden te worden, want zingeving heeft een legitieme plaats op de openbare omroep.

"Religie verbannen naar de privésfeer, achter de voordeur, naar de kelders en de garages van de samenleving, voedt alleen maar de polarisatie en de radicalisering." Emmanuel Van Lierde

Daarom lanceert het christelijke opinieweekblad Tertio een petitie voor het behoud van de uitzendingen van religieuze erediensten op de openbare omroep.

"Laat nu uw stem horen tegen de trend om religie te bannen uit de publieke ruimte. Laat nu weten dat u de uitzendingen van erediensten apprecieert en dat u die niet wil missen in het programma-aanbod van de VRT."

Bron: www.kerknet.be
Geraadpleegd op: 12/12/2017

Eigen mening: Enkele dagen geleden vernam ik het nieuws dat VRT religieuze diensten uit een erkende moskee ging uitzenden. Wauw, dacht ik, een mooi gebaar van ons naar een grote groep mensen die nog te vaak slecht worden bekeken toe. Ik was oprecht blij. Toen vernam ik dat onze hiervoor bevoegde minister de mening draagt dat zulke uitzendingen er niet horen te zijn.
Na wat opzoekwerk ben ik van mening dat onze minister geen gelijk heeft. Ik ben enorm blij dat iedereen de mogelijkheid krijgt om een religieuze viering bij te wonen. Het uitzenden van een viering is iets positief: mensen die door omstandigheden de viering niet kunnen bijwonen maar dit toch graag willen kunnen dit, mensen die het geloof in hun leven aan het opzoeken zijn maar de stap niet durven zetten naar het binnenwandelen van een kerk, moskee, synagoge, ...., kunnen wat meer moed krijgen door naar een televisie-uitzending te kijken.
Daarnaast ben ik van mening dat zulke uitzendingen ook een informatieve rol hebben. Je kan binnenkijken bij anderen en zo ontdekken wat er allemaal gebeurd tijdens zo'n viering. Dit bedoel ik voornamelijk naar de Islam toe. Mensen zijn dezer dagen veel te bang voor een geloof dat ze helemaal niet kennen. Hierdoor geeft VRT en de imam die deze uitzending toestaat weer dat de Islam geen godsdienst van terreur is.
Ik begrijp de mening van vele politici en kenners. Natuurlijk mag je de vraag stellen of een openbare omroep zulke programma's moet uitzenden. Maar ik ben een enorme voorstander van deze uitzendingen. Je mag deze niet afschaffen zonder een goed alternatief te bieden. Ik zou het enorm spijtig vinden dat de openheid die VRT hier nu bied wegvalt met als gevolg dat de argwaan weer de kop op kan steken.
Anderzijds vraag ik mij af hoeveel mensen zoals jij en ik hier van wakker liggen. De doorsnee belg die van zichzelf toegeeft niet gelovig te zijn wist waarschijnlijk niet eens dat er religieuze uitzendingen waren. Waarom wordt dit nieuws dan verkocht als een schande? Waarom geeft minister Sven Gats net nu een reactie op zulk nieuws? Of gebeurt dit alles met het vooruitzicht op 18 oktober 2018?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.