actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 20:19
Brent.T*eys Brent.T*eys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Westerlo
Posts: 35
Mohammed minder gediscrimineerd op huurmarkt

Mohammed minder gediscrimineerd op huurmarkt

Door praktijktesten van de stad Gent worden kandidaat-huurders van vreemde origine er minder gediscrimineerd. Toch blijft Vlaams minister Homans ertegen gekant.

In 2015 werd een nulmeting gedaan bij alle 86 vastgoedmakelaars in de stad. Toen werd een op de vier kandidaat-huurders met een vreemde naam gediscrimineerd en 21 procent van de kandidaat-huurders met een beperking. De sector beloofde in te grijpen, en dat blijkt nu ook uit een tweede test van eerder dit jaar. Het aantal kandidaat-huurders met een vreemde naam dat nog wordt gediscrimineerd is bijna gehalveerd, tot 14 procent. Bij mensen met een beperking wordt nog 15 procent gediscrimineerd.

‘Deze resultaten tonen voor ons aan dat de praktijktesten werken’, zegt schepen van Gelijke Kansen Resul Tapmaz (SP.A).

‘Meeste makelaars bonafide’

‘Vroeger konden we alleen uitspraken doen over de sector in het algemeen, nu over individuele makelaars’, zegt professor Pieter-Paul Verhaeghe (UGent en VUB), die het onderzoek wetenschappelijk begeleidt en analyseert. ‘Er zijn niet veel makelaars die een beetje discrimineren, maar er is een beperkte groep die altijd discrimineert. 12 van de 86 makelaars om precies te zijn. Het goede nieuws is dus dat de grote meerderheid van de makelaars bonafide is. De resultaten laten de stad ook toe veel gerichter preventie te voeren. Als die 12 makelaars stoppen met discrimineren, krijgt iedereen op de huurmarkt gelijke kansen.’

Geen heksenjacht

De rotte appels mogen het bij het gelijkekansencentrum Unia gaan uitleggen. Nadien worden de praktijktesten herhaald. Tegen wie blijft discrimineren, kan Unia verdere stappen te ondernemen.

‘We zouden graag als stad zelf ook juridische stappen kunnen ondernemen, maar dat is wettelijk niet mogelijk’, zegt Tapmaz. Al benadrukt hij dat de stad geen heksenjacht wil voeren. ‘We zijn altijd met de sector in dialoog gegaan.’

Particulier buiten schot

De Vlaamse Confederatie van Immoberoepen (CIB) is tegen het gebruik van praktijktesten, maar hoopt dat de resultaten het vertrouwen in de sector helpen versterken. De sector blijft ervan overtuigd dat vastgoedkantoren ‘zelden tot nooit’ op eigen initiatief discrimineren en vindt het ook jammer dat de verhurende particulier buiten schot blijft, terwijl die ook discrimineert.

Nog een kanttekening: ‘We onderzoeken alleen of in de eerste fase van het verhuurproces wordt gediscrimineerd’, zegt Verhaeghe. ‘Wanneer Maarten en Mohammed worden uitgenodigd om een pand te bezichtigen, weten we niet wat daarna gebeurt.’

Convenant

De Vlaamse minister Liesbeth Homans (N-VA), bevoegd voor Gelijke Kansen, blijft principieel gekant tegen praktijktesten. De minister heeft met de sector een convenant uitgewerkt waardoor verhuurders beter moeten worden geïnformeerd en gesensibiliseerd.

Bron: De Standaard, 12/12/2017
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171212_03238965

Mening: Dit is uiteraard zeer goed nieuws om te mogen lezen. Het zou gewoon schandalig zijn dat ik nergens zou mogen gaan wonen puur omdat de verhuurder niet echt een prettig gevoel heeft bij de naam Brent. Enkel was er in deze situatie zo'n manier van reageren tegen een hele groep van andere etnische afkomst. Om meer concreet te zijn zelfs maar een naam die deze afkomst zou kunnen impliceren. Het feit dat deze discriminatie actief wordt aangepakt en dat deze aanpak ook gewoon werkt is fantastisch nieuws. Een belangrijke vraag die ik mij nu wel stel is: wat nu? Verhuurders zijn zich er van bewust dat deze controles telefonisch gebeuren, dus ik ben er van overtuigd dat er geen elke verhuurder met gezond verstand zal zijn die telefonisch iemand zal discrimineren. Er zou nu eigenlijk wel echt gekeken moeten worden naar wat er gebeurd na dit telefoongesprek zodat deze vorm van discriminatie kan verdwijnen uit Vlaanderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2017, 18:18
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Ik lees de laatste tijd vaker en vaker artikelen die deze positieve trend lijken te volgen. Zelf heb ik ook enkele dagen geleden een artikel gepost op actualiteit.org dat hier eventueel aan gelinkt kan worden. Het ging over het feit dat de vrt voor het eerst een islamistische eredienst uitgezonden had. Ik ben blij dat er meer en meer inclusie en begrip voor deze mensen wordt getoond, want het zijn toch ook gewoon mensen. Ik vind het jammer dat dit soms vergeten lijkt te worden, en elke moslim nog snel veralgemeend wordt met een subgroep van de hele cultuur... Ik hoop dat wanneer mensen er meer mee in contact zullen komen, ze er ook meer begrip voor zullen kunnen opbrengen. Ik hoop ook dat het een positief effect zal hebben op de mensen die dit artikel lezen in de krant of op de website.

Laatst aangepast door Hannah.P*eters : 13th December 2017 om 20:25.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2017, 09:30
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Ik ben het eens met Brent. Het is inderdaad goed nieuws dat het aantal gediscrimineerde huurders sterk is gedaald. Toch stel ik mij vragen bij het feit dat 12 verhuurders sowieso discrimineren. Wat het motief is van deze verhuurders vraag ik mij sterk af, ook hoop ik dat deze op het matje worden geroepen. Ik denk dat discriminatie steeds meer afneemt in België, maar nieuwsfeiten bewijzen dat deze er nog steeds is. Mensen met een vreemde naam krijgen minder snel een job, ookal hebben ze dezelfde opleiding gevolgd als de andere kandidaten. Er moet volgens mij dringend iets veranderd worden aan de mentaliteit van een aantal Belgen. Het laatste jaar komen deze allochtonen steeds sterker voor zich op. We worden constant geconfronteerd met rapsongs en films waarin deze ongelijkheid aan bod komt. Ik ben er van overtuigd dat dit invloed zal hebben en mensen laat nadenken over hun gedrag.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.