actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 20:12
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
Opvallend pleidooi vóór plastic zak in winkels

Opvallend pleidooi vóór plastic zak in winkels: "Die verschrikkelijke beelden van oceanen vol plastic? Die liggen niet in Europa"

(Nog) niet op alle zakjes zou een verbod komen. Minister Joke Schauvliege maakt voorlopig een uitzondering voor de flinterdunne zakjes, zoals die voor groenten en fruit.

Welke alternatieven zijn er voor plastic zakjes in winkels? Dat hadden de leden van het Vlaams parlement vandaag graag te horen gekregen. Het betoog van Fedpack, de federatie van de verpakkingsindustrie, draaide echter anders uit. Het werd een pleidooi vóór het plastic zakje. "Die verschrikkelijke beelden van eilanden van plastic in de oceanen komen niet van hier", klonk het. "Die oceanen liggen niet in Europa."

Het Vlaams parlement hield deze middag een hoorzitting over een mogelijk verbod op plastic zakjes en de invoering van statiegeld op drankverpakkingen. Fedpack, de federatie van de verpakkingsindustrie, zou komen uitleggen welke alternatieven er op de markt zijn, maar hield daarentegen een wel heel opmerkelijk pleidooi voor het gebruik van zakjes. "Het plastic zakje is quasi onbeperkt beschikbaar", zei voorzitter Jan Goesaert. "Petroleum is nog steeds in grote mate beschikbaar. We gaan nog een hele tijd voort kunnen, want men komt met steeds meer alternatieve brandstoffen voor auto's."

"De opinie van de consument is gevormd door wat ze op televisie zien, die oceanen vol plastic, maar men is niet bereid ervoor te betalen en er is veel ongenoegen"


JAN GOESAERT (FEDPACK)
"Het is natuurlijk logisch dat de politiek wil luisteren naar de bevolking," ging Goesaert voort, "maar het hoeft toch niet altijd zo te zijn dat men dat blindelings gaat volgen. De opinie van de consument is gevormd door wat ze op televisie zien, die oceanen vol plastic, maar ik constateer dat men niet bereid is te betalen en dat er veel ongenoegen is. Die verschrikkelijke beelden van die oceanen komen niet van hier. Die liggen niet in Europa." Na enig aandringen ging Goesaert toch in op alternatieven als papier, katoen of linnen, maar dat zijn nicheproducten volgens de federatie. Polypropyleen zou wel een oplossing kunnen zijn, maar dat is nog steeds een petroleumderivaat.

"Wij willen dat het restafval omlaag gaat, wij willen dat producenten hun verantwoordelijkheid nemen", zei Bart Nevens van N-VA. "Wat vandaag geproduceerd wordt, moet ook opnieuw verdwijnen en we willen geen kosten om eerst een waterzuiveringsinstallatie op te zetten. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen, maar in eerste instantie de producenten." Sp.a'er Rob Beenders had gehoopt iets te horen over 'bioplastic', niet dus.

Wel in Brussel en Wallonië

Vlaams milieuminister Joke Schauvliege (CD&V) is voorstander van zowel het statiegeld als van een verbod op plastic zakjes voor eenmalig gebruik. In februari kondigde ze al een verbod op plastic wegwerpzakjes aan, maar het decreet raakt niet gestemd. Bij N-VA hebben ze er wel oren naar, coalitiepartner Open Vld ziet zo’n totaalverbod niet zitten. In Brussel is het verbod eind september wel van kracht gegaan. Ook in Wallonië zijn zakjes intussen verboden

Bron: Opvallend pleidooi vóór plastic zak in winkels: "Die verschrikkelijke beelden van oceanen vol plastic? Die liggen niet in Europa!, Belga. Geraadpleegd op 12/12/2017 via https://www.demorgen.be/binnenland/...uropa-b56fa4e6/

Mening: Ik krijg koude rillingen van dit artikel. Meer bepaald van het pleidooi van de federatie van de verpakkingsindustrie. Ik denk dat geldgewin hier de kwestie is.

Wat Goesaert zegt: "Het plastic zakje is quasi onbeperkt beschikbaar. Petroleum is nog steeds in grote mate beschikbaar. We gaan nog een hele tijd voort kunnen, want men komt met steeds meer alternatieve brandstoffen voor auto's." is naar mijn mening gewoon de kop in het zand steken zoals een koppige struisvogel. Genoeg petroleum of niet, er MOET iets veranderen.

Ik denk eerlijk gezegd dat er wel genoeg alternatieven zijn: al in verschillende zaken (zoals bijvoorbeeld Bioplanet) heb ik namaak "plastic" zakjes gezien, gemaakt van zetmeel. Ook van houtpulp en rietsuiker kunnen er zakjes gemaakt worden. Ze moeten niet beginnen met die polypropyleen, want dan blijven ze bezig met stoffen die niet afbreekbaar zijn door de natuur.

Wat mensen op tv zien over de oceanen, is spijtig genoeg wél de waarheid. Ga maar eens duiken, dan zie je het probleem met je eigen ogen. Zeggen dat die zeeën niet in Europa zijn, is nonsens. Het probleem komt toch tot bij ons. Goesaert doet alsof het een ver-van-mijn-bedshow is, maar dit is het niet. De Noordzee is eigenlijk niet zo heel ver, hé? Daar is de plastic soep ook actueel. Ook de microplastics van de Grote Oceaan drijven tot bij ons. Daarnaast lijden niet enkel de dieren eronder, ook onze gezondheid. Geboorteafwijkingen, hormoonverhogingen, kanker, obesitas en een falend immuunsysteem zijn slechts voorbeelden volgens de Plastic Soup Foundation.

Als er biologisch afbreekbare zakjes in de rekken zouden komen in plaats van plastic en ik zou er (iets meer) voor moeten betalen: graag! Ik denk dat ik ook lang niet de enige ben...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.