actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 19:22
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Voor eens en altijd: zijn winterbanden echt nuttig?

Verkeersprofessor Johan De Mol roept op om winterbanden te verplichten, en ook de VAB was vandaag duidelijk: “Ga de baan niet op zonder winterbanden”. En toch zijn er nog veel mensen die twijfelen aan het nut ervan. Maar hoe zit het nu: zijn winterbanden echt nuttig? En zo ja, welke kan je dan het best kopen?

Wat maakt een winterband ‘winters’?

“Het grootste verschil vind je in de hardheid van de gebruikte rubbers”, vertelt Steve Mestdagh, verantwoordelijke voor de bandentests van Test-Aankoop. “De mix van verschillende rubbers in een winterband is zachter dan die in zomer of een zogenaamde vierseizoenenband. Op die manier blijft een winterband zacht genoeg bij lage temperaturen om genoeg grip te behouden op het wegdek. Ook qua profiel zijn ze anders. Ze hebben andere groeven en een specifieke lamellenstructuur - de lange dunne groeven op een band - die beter presteert bij sneeuw of ijzel.”

Voor eens en altijd: zijn winterbanden echt nuttig?
“In ons Belgisch klimaat haal je geen voordeel uit winterbanden”, klinkt het vaak. Klopt dat?

Experts zijn het erover eens: een winterband presteert beter vanaf een buitentemperatuur van minder dan 7 graden, zelfs als er geen neerslag is gevallen. Volgens het KMI werden de afgelopen 365 dagen in Ukkel 60 dagen gemeten met een maximum luchttemperatuur van 7 graden, zuidelijker in ons land zijn dat zelfs 80 dagen. We veel de baan op moet, ziet zijn setje winterbanden wel degelijk renderen.

Hoe groot is het verschil met een gewone band?

“Het staat buiten kijf dat winterbanden beter presteren in winterse omstandigheden”, vertelt Steve Mestdagh. “Een band is steeds een compromis tussen verschillende kenmerken. Zo kan een fabrikant inzetten op pakweg de ‘remafstand op droog wegdek’ of, maar dat gaat dan weer ten koste van de levensduur. Het is al moeilijk om een band te maken die aan alle eisen van de winter voldoet, laat staan dat je er een kan maken die alle seizoenen top is.”

Bij winterbanden van goede kwaliteit kan het verschil in remafstand met zomerbanden op een ijzige ondergrond spectaculair oplopen, zo blijkt uit tests. Volgens VAB is je remafstand met een snelheid van 50 km/u op ‘verharde sneeuw’ maar liefst 37 meter langer met zomerbanden dan met winterbanden.

Bron: Het Nieuwsblad - 12/12/17
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171212_03238660

Eigen mening:
Ik koos dit artikel om de volgende reden: het is goed dat mensen op deze manier geïnformeerd worden over de voor- en nadelen van winterbanden. Verkeerd of onvoldoende geïnformeerd zijn is een groot deel van het probleem. Dat roept de volgende vraag op: moeten we winterbanden verplichten? Een discussie die de laatste dagen heftig op sociale media gevoerd werd. Ik begrijp volledig dat winterbanden wel degelijk voordelen hebben op zomerbanden en dat het gebruik van winterbanden de verkeersveiligheid ten goede komt. Langs de andere vond ik de reacties van heel veel Vlamingen fel overdreven. Wanneer we de cijfers erbij nemen, zien we dus dat een winterband wel degelijk rendeert. Het winterweer houdt jaarlijks minstens 60 dagen aan. Voor chauffeurs die veel kilometers doen vind ik het dan wel essentieel dat zij winterbanden gebruiken. Uit ervaring weet ik dat veel mensen in mijn omgeving, die dagelijks veel kilometers moeten doen, zich wel degelijk winterbanden aanschaffen. Wanneer je merkt dat de remafstand op sneeuw in de bebouwde kom met 37 meter verkort wordt, kan je toch spreken van een hulpmiddel dat levens redt. In hoeverre dat wij dit hulpmiddel in de toekomst moeten inzetten is een lastig vraagstuk. Algemeen verplichten vind ik een brug te ver, maar een verplichting voor voertuigen die bijvoorbeeld meer dan 25.000 km per jaar rijden, zou al een stap in de goede richting zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.