actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 17:59
Julie.S*ooren Julie.S*ooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oelegem
Posts: 30
Kinepolis haalt regen en wind in de zaal

De cinemagroep doet bezoekers actiefilms intenser beleven met bewegende zetels en speciale effecten als regen, wind en bliksem.
Advertentie


'U hoort eerst nog de veiligheidsinstructies.' Nee, we zitten niet in een vliegtuig. Evenmin op een rappe rups in een pretpark. Waar dan wel? In de nieuwste bioscoopzaal van Kinepolis waar de zetels bewegen en we lucht en water in het gezicht krijgen.

We zijn niet zwanger of een mindervalide senior, worden niet wagenziek en hebben ook geen rug-, nek- of hartklachten. En dus mogen we blijven zitten in een zetel die veel weg heeft van een kapperstoel (met voetplank). Als de actie op het witte doek op gang komt, schudden we op en neer en van links naar rechts. Bij een schietscène blaast er lucht langs onze beide oren. Op het scherm passeren de Marvel-prent Thor Ragnarok (Marvel), de nieuwe Star Wars en Geostorm de revue.

We krijgen ook water in het gezicht - al weten we niet meer bij welke scène - en een stroboscoop bootst een bliksemschicht na. Al deze effecten maken deel uit van 4DX, 'de vierdimensionale filmervaring'. De extra laag zorgen voor een nog intensere filmervaring, heet het. 'Ze laten de kijker beleven in plaats van enkel te kijken', zegt Bob Claeys, innovatiehoofd van Kinepolis.

Elke zetel heeft ook een subwoofer aan boord en een voelspriet om u tijdens een spannende scène te doen schrikken. In de zaal zorgen ventilators voor wind en sproeiers voor regen. En ook geuren, zeepbellen, mist en sneeuw behoren tot de mogelijkheden.

Zuid-Korea

Kinepolis is in ons land de eerste die de halve pretparkbelevenis in huis haalt. Maar wereldwijd zijn er al ruim 400 zalen - in Azië, Noord- en Zuid-Amerika en Europa -, waar bezoekers de actie intenser beleven. 4DX is een vondst van de Zuid-Koreaanse cinemagroep CGV, die naast Azië ook zalen in de VS heeft.

De Zuid-Koreanen lanceerden de bewegende zetels en weerselementen al in 2009. Kinepolis keek al die tijd de kat uit de boom. 'We dachten dat 4DX enkel de Aziaten warm zou krijgen en dat er te weinig films zouden zijn', zegt Claeys. 'Maar vandaag is er wel degelijk kritische massa met 49.000 bewegende zetels in 15 landen.'

En ook op het vlak van content zit het snor. 4DX kon de Hollywood-studio's overtuigen. Het bedrijf krijgt vooraf de filmkopie opgestuurd, waarmee het aan de slag kan in zijn eigen postproductiestudio. De speciale effecten worden daar synchroon afgesteld op de film.

Reclamespot

Naast film in 2D en 3D kan het 4DX-formaat ook gebruikt worden om de reclamespots in de cinema op te leuken. Het automerk Audi zorgt volgende week voor de primeur in ons land. Adverteerders moeten hun idee wel naar Zuid-Korea sturen, want in onze contreien is er volgens Kinepolis nog geen partij die dergelijke content maakt.

Kinepolis lanceert 4DX in Brussel en Antwerpen - telkens één zaal - met de vertoning van Star Wars: The Last Jedi. Later deze maand opent ook een zaal in Madrid en begin volgend jaar volgt Lomme (bij Rijsel). Een ticket kost bijna 18 euro, of 6 euro bovenop de normale ticketprijs.

Tegenover de meerinkomsten staat een investering die tien keer groter is dan de kostprijs van een normale bioscoopzaal. Het effectieve bedrag geeft Kinepolis niet vrij.

De groep verwacht jaarlijks 25 à 30 4DX-films te tonen. Dit jaar blijft het aanbod beperkt tot de nieuwe Star Wars. Begin volgend jaar volgen Jumanji en de nieuwe The Maze Runner. Vorig jaar werden 105 films met een 4D-saus overgoten, waarvan 59 Hollywood-blockbusters. Alle actiefilms natuurlijk.

Bron: De Tijd 12/12/2017
https://www.tijd.be/ondernemen/ente...de-zaal/9962134

Eigen mening: Ik vind dit een heel tof idee. Ik had al wel eens gehoord van zo'n cinemazalen, maar meer wist ik er niet van. Veel mensen vallen bijna in slaap tijdens de film. Ik word zelf ook altijd wel moe. Iedereen zakt wat onderuit en dan zijn ze bijna in dromenland. Met deze speciale effecten hou je uw gedachten zeker bij de film. Zelf ga ik wel eens graag naar de cinema, dus dit wil ik zeker wel eens uitproberen! Ik denk dat je echt meegesleept wordt binnenin de film. Ik vind het heel leuk dat het hier nu ook in België is. Zo lopen we toch niet achter qua technologie. Azië staat op bijna alles al een streepje voor, ook op deze uitvinding. Daar bestond het al langer. Wie weet zijn ze nu aan het denken/experimenteren over nog een nieuwe update van deze zalen. Ik ben blij dat België zich niet laat kennen en er ook verandering inbrengt. Ik denk dat men met deze technologische uitvindingen veel meer dan een cinemazaal kunnen omtoveren tot iets speciaals.

Laatst aangepast door Julie.S*ooren : 12th December 2017 om 19:08.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.