actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 16:35
Nikki.S*arckx Nikki.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Tessenderlo
Posts: 35
Belgen reden opnieuw recordaantal kilometers met de wagen

Belgen reden opnieuw recordaantal kilometers met de wagen

De Belgen hebben in 2016 84,3 miljard kilometers met de wagen afgelegd, 0,4 pct meer dan in 2015, wat toen ook al een recordjaar was. Dat blijkt dinsdag uit een jaarlijkse studie van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Ter vergelijking: we rijden gemiddeld 4 pct meer kilometers met de auto dan de Nederlanders, 6 pct meer dan de Fransen en 1 pct minder dan de Duitsers.

De stijging in het aantal afgelegde kilometers is volgens de FOD hoofdzakelijk te wijten aan de aangroei van het wagenpark. Voor België bedroeg die 1,5 pct. Het gemiddelde aantal afgelegde kilometers per jaar per personenwagen is wel gedaald, van 15.149 kilometer in 2015 naar 14.999 in 2016.

De lichte bedrijfswagens (bestelwagens) legden ook in 2016 weer beduidend meer kilometers af dan in 2015 (+4,8 pct), terwijl de vrachtwagens 2,7 pct minder kilometers aflegden. “Dat bevestigt een trend die zich al verschillende jaren doorzet, namelijk dat vrachtwagens steeds minder kilometers afleggen, terwijl de lichte bedrijfswagens jaar na jaar meer kilometers afleggen”, aldus de FOD. Het gaat daarbij wel om Belgische voertuigen. Buitenlandse vrachtwagens komen in de statistieken niet voor.

Uit de studie blijkt dat de ontdieseling van het Belgische wagenpark nu echt volop is ingezet. Het aantal kilometers dat met een dieselwagen gereden werd, daalde met 2 pct in vergelijking met 2015. Benzinewagens daarentegen legden 8,3 pct meer kilometers af. De kilometers afgelegd door aardgaswagens en elektrische voertuigen zijn respectievelijk bijna verdubbeld en met twee derde gestegen (+97 en +65 pct), maar hun aandeel in het totaal aantal afgelegde kilometers blijft vooralsnog marginaal (0,1 pct).

De salariswagens zitten volgens de FOD Mobiliteit en Vervoer nog altijd in de lift. Eind 2016 waren er in België 445.419 salariswagens, een stijging met 5 pct tegenover het jaar voordien. Hoewel ze maar 8 pct van het totale wagenpark uitmaken, zijn ze met 13,2 miljard kilometers toch verantwoordelijk voor 16 pct van het het totaal aantal afgelegde kilometers. De kilometers afgelegd door salariswagens stijgen met 2,1 pct tegenover 2015, veel sterker dus dan die van alle personenwagens (+0,4 pct).



Bron: De Standaard 12/12/17 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171212_03238392

Mening: Het feit dat Belgen nog steeds vaak naar de wagen grijpen is voor mij geen verrassing. De wagen blijft nog steeds het meest efficiënte verplaatsingsmiddel voor grotere afstanden. Ik zal mezelf even als voorbeeld aanhalen. Ik woon op een afstand van 35 kilometer van school. Met de wagen moet ik via de E313 rijden en ben ik ongeveer een half uur onderweg. Vooraleer ik besloten heb om elke dag te auto te nemen naar school, heb ik eerst opzoekingen gedaan voor het openbaar vervoer. Om deze afstand van 35 kilometer en de tijdspanne van 30 minuten met het openbaar vervoer te doen, dien ik vier keer over te stappen en ben ik in totaal 1 uur en 54 minuten onderweg. Het is dus logisch dat ik voor de wagen kies. Door alle besparingen bij trein-tram-bus en de vele afschaffingen van verbindingen wordt het openbaar vervoer er niet aantrekkelijker op. Dan hebben we nog maar gezwegen over de kostprijs de dag van vandaag.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.