actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 11:43
joey.g*emans joey.g*emans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: HERENTALS
Posts: 43
Seksuele intimidatie of misbruik: één op de acht sporters kent het

ARTIKEL:
Bijna één op de acht van de sporters heeft als kind op z’n minst één ervaring met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Vier procent geeft aan ernstige vormen van seksueel misbruik te hebben meegemaakt: aanranding en verkrachting.

Dat maakt een speciale onderzoekscommissie onder leiding van Klaas de Vries, vandaag bekend. Medesporters worden in 44 procent van de gevallen als pleger genoemd, dat is volgens de commissie meer dan het percentage begeleiders. De leeftijd waarop de eerste ervaring met seksuele intimidatie en misbruik plaatsvond, ligt bij driekwart onder de 16 jaar.

De commissie ondervroeg 1.999 Nederlanders tussen de 18 en 50 over ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag in de sport in hun jeugd. Het gaat om personen die voor hun 18de in minstens één sport actief waren. Het valt de commissie op dat als er al melding is gedaan, dit vaak tot niets leidt.
Vertrouwenspunt

De commissie De Vries, aangesteld door sportbond NOC-NSF, deed ook onderzoek naar 686 gevallen van seksuele intimidatie en misbruik, die tussen 2001 en 2017 bij het Vertrouwenspunt Sport zijn gemeld. Daaruit blijkt dat 60 procent van de slachtoffers jonger is dan zestien jaar. Bij deze meldingen is het overgrote deel van de plegers wel een begeleider; 70 procent.

De onderzoekscommissie heeft zelf ruim honderd meldingen van seksuele intimidatie en misbruik ontvangen. Ook uit deze meldingen komt naar voren dat veel melders seksuele intimidatie en/of misbruik ervaren hebben op zeer jeugdige leeftijd. Bij de eerste ervaring is tachtig procent jonger dan zestien jaar. De commissie heeft met meer dan dertig slachtoffers over hun ervaringen gesproken.

Het is dringend noodzakelijk om seksuele intimidatie en misbruik in de sport veel actiever tegen te gaan, schrijft zij in haar eindrapport. Vooral vanwege de discrepantie tussen het aantal gevallen van intimidatie en misbruik en het lage aantal meldingen daartegenover.
Drempels

De commissie pleit ervoor de drempels om aangifte te doen, weg te halen en het budget voor het Instituut Sportrechtspraak te vergroten. Ook moeten de ministeries die zich bezighouden met bestrijden van seksuele intimidatie en misbruik veel beter gaan samenwerken.

Naar aanleiding van onthullingen in Engeland, waar oud-voetballers vertelden in hun jeugd seksueel misbruikt te zijn, besloot sportkoepel NOC*NSF eind vorig jaar onderzoek te laten doen naar de situatie in Nederland. De Vries werd gevraagd het onderzoek te leiden. De oud-minister kreeg daarbij assistentie van voormalig staatssecretaris Clémence Ross-van Dorp en Egbert Myjer, rechter bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

BRON:
https://www.trouw.nl/samenleving/se...-het-~ab8c312a/, Trouw op 12/12/2017

EIGEN MENING:
Ik vind het verschrikkelijk dat dergelijke situaties zo vaak voorvallen. Het is toch niet zo moeilijk om met je vingers van anderen af te blijven? Waar mijn mond zwaar van open viel is het feit dat in het onderzoek er meer mede sporters waren dan begeleiders. Dit had ik niet verwacht. Het erge hieraan vind ik vooral dat het niet eenvoudig is om zaken als deze toe te geven. Het is pijnlijk om er mee naar iemand toe te stappen. Ik hoop dat de mensen die zoiets doen, goed genoeg gestraft worden want sommige mensen lopen hierdoor levenslang rond met angst en dat zou niet mogen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2017, 15:11
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Het is ronduit schandalig dat seksueel misbruik zo vaak voorkomt. 1 op de 8 is echt enorm veel. Neem nu dat een gemiddelde klas 24 leerlingen bevat, dan zijn dat 3 leerlingen per klas. Dat dit voornamelijk voorkomt onder de 16 jaar vind ik persoonlijk nog het ergste. De daders weten dat jongeren dit niet durven uiten naar de buitenwereld toe en zijn daarom dus makkelijkere slachtoffers.
Het tweede punt waarvan ik erg schrik is dat aangiften nergens toe leiden. Diegene die het aandurven om een klacht in te dienen, die bereid zijn om deze slechte herinneringen weer boven te halen, worden gewoonweg niet gehoord. Ook al gaat het over ‘minder erge’ feiten, dan nog moet er op de klacht een vervolg komen. Als de daders bij deze ‘kleinere’ fouten niet gestraft worden, kunnen zij gewoon ongestoord verdergaan. Ik ben er zeker van dat er ook bij zijn die dan elke keer verder willen gaan. Hier moet dringend een oplossing voor komen, zodat elke klacht op een correcte manier bekeken wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.