actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2017, 19:57
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
Nog altijd zit er pvc in ons afval

Bijna een derde van de verpakkingen in het Nederlandse afval is niet of slecht herbruikbaar. Bovendien zitten er in het huisvuil nog steeds pvc-verpakkingen, hoewel deze kunststof al jaren geleden is uitgebannen vanwege de grote milieurisico’s. Dit staat in een studie die de universiteit van Wageningen vandaag publiceert.

In pvc zitten chloor en schadelijke weekmakers. Bij verbranding van deze kunststof ontstaat het extreem giftige dioxine. In 2015 besloot toenmalig staatssecretaris van milieu Wilma Mansveld statiegeld niet af te schaffen, zoals de verpakkingsindustrie en de supermarkten wilden. Mansveld nam dat besluit omdat de sector niet had voldaan aan de afspraak dat alle pvc-verpakkingen uit de winkelschappen zouden verdwijnen.

Het wordt tijd, zegt de brancheorganisatie van afvalverwerkers, dat álle partijen in de vuilnisketen de handen ineen slaan om het recylingspercentage hoger te krijgen. En ook om pvc nu echt uit het afval te weren.

Volgens de Koninklijke Vereniging voor Afval- en Reinigingsmanagement (NVRD), waarin de gemeenten en de publieke afvalbedrijven verenigd zijn, moet er door fabrikanten al bij de ontwikkeling van verpakkingen meer aandacht zijn voor recyclebaarheid. Het gaat dan bijvoorbeeld om de chipszakken van Lays, de zwarte bloempotten van het tuincentrum, de plastic wikkels om de broccoli in de supermarkt én om pvc-zakken waarin kledingartikelen van Action, Big Bazaar en Zeeman worden verpakt. De bedrijven importeren hun producten in hoofdzaak uit lagelonenlanden, waar pvc nog grootschalig wordt toegepast.

De NVRD liet Wageningen Universiteit en Research uitzoeken waar de knelpunten zitten bij het hergebruik. De studie is gedaan omdat veel NVRD-leden - vooral gemeenten - willen weten hoe het staat met de recycling en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Koplopers

“Nederland doet het in Europa erg goed op het gebied van recycling van verpakkingen”, zegt Olaf Prinsen, directeur van de afvalorganisatie. “We zitten bij de koplopers. Maar het kan nog beter. Wij roepen al langer dat álle partijen in de afvalketen aan innovatie moeten doen. Dit onderzoek toont aan dat er niet alleen bij de scheiding verbeteringen mogelijk zijn, maar zeker ook aan het begin van de keten: bij het ontwerpen van verpakkingen. Troep die bij het begin in de keten komt, is nog steeds troep aan het einde van de keten.”

De onderzoekers stellen vast dat meer dan de helft van de kunststofverpakkingen in Nederland (56 procent) goed recyclebaar is. Dit is vooral het gevolg van afspraken die door de overheid met fabrikanten en leveranciers zijn gemaakt. Zo zijn doorzichtige pet-flessen, flacons voor sauzen en shampoo eenvoudig te hergebruiken.

Dat is echter niet het geval bij de zwarte of doorzichtige schaaltjes en bakjes van pet die in supermarkten volop worden gebruikt voor het verpakken van vlees, vleeswaren, groente, kaas, en druiven. Die verpakkingen kunnen nog steeds niet worden hergebruikt. Sorteermachines konden de materialen tot voor kort niet herkennen, lang niet alle sorteerders hebben al machines die dit nu wel kunnen.

Fabriek

Een bedrijf in Duiven, 4pet-holding, is intussen bezig met de bouw van de eerste fabriek die dit afval kan verwerken, de installatie zou volgend jaar in bedrijf komen. Verder werkt chemiebedrijf Ioniqa in Eindhoven aan een procedé om gekleurde pet-flessen te recyclen. Die verpakkingen gaan nu nog de verbrandingsovens in.

De onderzoekers stellen vast dat ook het sorteerproces bij afvalbedrijven kan worden verbeterd. In het restafval zit nog 13 procent goed recyclebare grondstof, dat nu op de sorteerbanden door de mazen van het net glipt. Maar de meeste winst valt te halen als fabrikanten bij hun keuze van verpakkingen denken aan recycling, aldus het onderzoeksrapport.

Bron: Trouw, 11 december 2017.
https://www.trouw.nl/groen/nog-alti...afval~a4cbb98d/

Mening:
Eerst stel ik me de vraag of de regels van sorteren beheerst worden door ons?
In mijn omgeving zijn er (maar) twee mensen (waarvan ik denk dat) die helemaal volgens het boekje sorteren. Hoe zit het met al de rest? Als we eerlijk zijn, gooien we toch allemaal iets bij het restafval als we niet zeker weten waar het thuis hoort.
Als we iets verkeerd in de blauwe vuilzak gooien wordt deze niet meegenomen maar niemand die iets verkeerd ziet door die zwarte ondoorzichtige vuilzak is volgens mij een logische verklaring hiervoor.

Ten tweede is bijna iedereen er van op de hoogte dat er achter onze rug nog eens wordt gesorteerd, wat maken die paar foutjes dan uit?

Door deze argumenten denk ik dat we eerst en vooral de kennis, bewustwording en mentaliteit moeten aanvullen en aanpassen in de maatschappij.

Ook denk ik dat er al een wereld van verschil kan zijn door een paar regels of aanpassingen. Bv.: Maak die restafvalzakken ook doorzichtig zodat veel fouten meteen bespeurd en gecorrigeerd kunnen worden.
Bv.: Bied gratis vervoer hulpmiddelen aan zoals de gratis –die anders toch verspilde- doosjes in de Colruyt. Waarom zouden we dan nog voor een vervuilende plastic zak betalen?
Bv.: Wij zijn met school ooit eens op bezoek geweest bij de vuilnisbelt. Hier vertelden ze ons dat alles nog eens gesorteerd moet worden, wat zeer jammer, tijd- en werk-verspillend is. Ik denk niet dat we in onze huidige maatschappij dit systeem al kunnen afschaffen maar ik denk wel dat we de problematiek hiervan naar voor kunnen brengen. Dat maakt dat mensen beter zullen gaan sorteren, waardoor dit werkje zal minderen wat dan weer maakt dat wij nog beter moeten sorteren.
Bv.: Ook hebben wij binnen ons gezin onlangs een boete gekregen omdat wij niet een bepaald aantal vuilzakken in een bepaalde tijd in de vuilniscontainers van IVAREM hadden gestort. Hiermee hebben ze ons dus onrechtvaardig beschuldigd en beboet van sluikstorten terwijl wij juist zuinig waren. Misschien is een beloningssysteem niet slecht in plaats van een veronderstellend beboetingssysteem, waarmee ik niet wil zeggen dat dit niet zeer doorgrond moet zijn.

Als laatste vind ik het heel goed (maar wel makkelijk) dat er in het artikel ook naar de fabrikanten gewezen wordt. Ik begrijp dat er geen voor de hand liggende alternatieve verpakking bestaat voor bijvoorbeeld vlees maar is dat tegenwoordig nog onmogelijk om er één uit te vinden?
In België hebben ze vorig jaar de roze zak ingevoerd. Ik ben het niet eens met deze regel omdat ik denk dat dit een achteruitgang is op vlak van kennis en dat we de zak niet gaan kopen als deze niet verplicht is of niet bestraft wordt. Ik denk dat het veel efficiënter is om al wat in deze zak zou moeten, aan te passen naar hernieuwbare of al-sorteerbare materialen.

Laatst aangepast door laura.d*ies : 11th December 2017 om 22:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.