actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2017, 16:52
Julie.S*ooren Julie.S*ooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oelegem
Posts: 30
Hier ondervindt u hinder van het winterweer

De winterprik veroorzaakt behalve problemen op de weg ook problemen bij het openbaar vervoer. Vooral de dienstverlening van De Lijn is verstoord. Op Brussels Airport zijn er vertragingen mogelijk.

De sneeuwzone heeft heel Vlaanderen in haar greep.*Op veel snelwegen*zijn rijstroken ondergesneeuwd, waardoor het verkeer stokt. Volgens het Vlaams Verkeerscentrum worden hier en daar ook op- en afritten afgesloten, en is het*opletten op hellingen.*Vanwege problemen door gladheid aan de uitritten werden alle Brusselse tunnels een tijdlang afgesloten voor het verkeer. Intussen zijn de meeste tunnels opnieuw open.

De Lijn

De situatie verbetert in het Oosten van Vlaams-Brabant en het Zuiden van Limburg, in de andere delen van beide provincies is de hinder wel nog zwaar. De hinder blijft wel erg groot*in West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen

Antwerpen
Het blijft moeilijk in heel de provincie: door de grote verkeersdrukte en de sneeuwval rijden de bussen en trams overal met vertragingen die snel oplopen tot een half uur en meer.*

Limburg
Ook in Limburg zijn er nog vertragingen mogelijk door het winterweer, maar de situatie is beter dan deze middag. In het Noorden van de provincie is de hinder wel nog groot: daar rijden de bussen met vertragingen die oplopen tot een half uur en meer. In de rest van de provincie houden reizigers best rekening met vertragingen van 10 minuten en meer.

Oost-Vlaanderen
Ook deze namiddag en vanavond rijden alle bussen en trams in de volledige provincie met veel vertraging. In Vlaamse Ardennen blijft de toestand zeer moeilijk. *Ook deze namiddag zijn daar een aantal bussen binnen gebleven omdat de reisweg onberijdbaar is. De andere bussen in de regio blijven op de gewestwegen.

Vlaams-Brabant
In het Oosten van de provincie normaliseert de situatie zich. In de regio Leuven, Tienen, Diest zijn er wel nog kleine vertragingen mogelijk. In het Westen van Vlaams-Brabant zijn de problemen wel nog groter. Reizigers houden in de regio Grimbergen, Asse, Aalst best rekening met zware vertragingen die kunnen oplopen tot een half uur en meer.*

West-Vlaanderen
Ook in West-Vlaanderen zijn er vertragingen op het volledige net. De grootste vertragingen zijn er in de regio Brugge en Kortrijk, ook in de Westhoek gaat het moeizaam. *Sommige belbussen en enkele *stads- en streekbussen in Kortrijk konden niet uitrijden deze namiddag. *Tot slot zet De Lijn pendelbussen in tussen de Kusttramhaltes Oostende Station en De Haan Zwarte Kiezel om problemen met de Kusttram op te vangen.*

Vertragingen op Brussels Airport

De sneeuwval leidt ook tot*problemen op Brussels Airport. Door de slechte zichtbaarheid zijn bijna alle vluchten vertraagd of afgeschaft. De luchthaven roept op om niet meer naar Zaventem te komen.

Brussels Airlines schaft maandag de meeste vluchten vanop Brussels Airport, behalve die op lange afstand, af vanwege het winterweer.

Hinder op het spoor beperkt

Het treinverkeer*ondervindt geen al te grote hinder. Dat melden de spoorwegmaatschappij NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel. Op een aantal lijnen is/was het spoorverkeer wel onderbroken. Door de hevige sneeuwval rijden er voorlopig geen treinen tussen Lichtervelde en De Panne. De ploegen van Infrabel zijn er volop sneeuw aan het ruimen. Er is een vervangende busdienst.

Omstreeks 12.10 uur kwam in Puurs ook een boom op de sporen terecht. Daardoor was er ongeveer een halfuur geen treinverkeer tussen Temse en Puurs. De toestand is er sinds 12.45 uur weer normaal. Er zijn nog wat gevolgvertragingen.

Tussen Mechelen en Wichelen was er anderhalf uur geen treinverkeer mogelijk doordat in Oudegem (Dendermonde) een vrachtwagen zich had vastgereden op een spoorovergang, maar sinds 12.15 uur is de situatie er weer normaal. Er zijn wel nog gevolgvertragingen.

Bron:
De Standaard 11/12/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171211_03236470

Eigen mening: Eigenlijk vind ik het allemaal wel een beetje schandalig. Er valt wat sneeuw en 1000 km file, tunnels gesloten, treinen die stilstaan, geen vliegtuig stijgt nog op.... Kortom, je kan geen kant meer uit.

Ik ben vandaag niet naar school kunnen gaan door het weer. Ik heb een dikke twee uur aan de bushalte in Massenhoven staan wachten op mijn bus om naar Vorselaar te geraken. Na die twee uur (helemaal bevroren), heb ik maar beslist om stapwaarts terug naar huis te gaan (richting Oelegem). Al goed was er een vriendelijke chauffeur die me een lift aanbood. Hij had niet veel last van de gladde weg, omdat hij winterbanden had.

Misschien moeten we dus toch eens overwegen om winterbanden te verplichten op effectieve sneeuwdagen. Het verkeer zal veel vlotter verlopen en je zit gewoon met een veel veiliger gevoel in de auto.

Wat ook kan helpen is om de wegen wat meer te bestrooien met zout. Gisteren werd er al aangekondigd dat het vandaag flink ging sneeuwen en toch vind ik persoonlijk dat er niet genoeg is gestrooid. Op sommige banen was het gewoon levensgevaarlijk om op te komen.

Wat ik wel opmerk, is dat de chauffeurs vele vriendelijker en voorzichtiger zijn. Ze houden allemaal rekening met elkaar. Spijtig dat het alleen nu gebeurt als het echt nodig is en niet standaard in het gewone verkeer.

De sneeuw, nog zo mooi en gezellig, maar een groot probleem voor het verkeer!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.