actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2017, 13:59
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Californië brandt, en dat is ook vanuit de ruimte te zien

Terwijl de eerste sneeuw ons land lam legt, bestrijdt de Californische brandweer nog steeds verschillende vuurhaarden. De branden blakerden ondertussen grote gebieden zwart, de gigantische rookpluimen waren tot in de ruimte zichtbaar.
*
Californië krijgt zijn brandhaarden niet onder controle. Duizenden brandweermannen bestrijden nog steeds de actieve branden die de omgeving van Los Angeles teisteren. De grootste brand, Thomas Fire had eind vorige week een oppervlakte van 200 km² vernietigd, terwijl Rye, Skirball en Creek Fire samen al 80 km² hadden zwartgeblakerd. Ter vergelijking: het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is 161 km² groot.
Thomas Fire kreeg begin vorige week vrij spel door uitzonderlijk droge lucht en hevige Santa Ana rukwinden. Volgens de plaatselijke brandweer vernietigde de brand ondertussen meer dan 400 gebouwen, en werden meer dan 100.000 inwoners geëvacueerd.
Nasa maakte een animatie van de brandhaard op basis van beelden van de Suomi NPP satelliet. De infraroodbeelden tonen de evolutie van Thomas Fire van 4 tot 8 december.

Zo mogelijk nog spectaculairder zijn de andere satellietbeelden die onder meer ESA verspreidde. Het Europese Ruimtevaartbureau verspreidde donderdag een ingekleurd beeld dat de Sentinel 2-satelliet nam op basis van zichtbaar en –voor ons - onzichtbaar licht. De plaatsen waar het vuur woedt werden oranje ingekleurd, de littekens die de bosbranden achterlieten bruin. Dat zijn de plaatsen waar de grond minder water kan vasthouden door het vuur.

Ook NASA verspreidde beelden van de regio. Astronaut Randy Bresnik vloog over het gebied op verschillende dagen en nam de ellenlange rookpluimen duidelijk waar. Op 7 december nam hij deze foto, hij tweette: 'SoCal ziet er helaas niet veel beter uit. Ook de brandhaarden ten oosten van Camp Pendleton en in Baja zijn zichtbaar.'

Een dag erna leek het alsof de situatie aan de beterhand was: ‘Vanuit het @Space_Station lijkt het alsof de windrichting veranderd is en de wind wat is gaan liggen, het is fijn om Point Mugu en Oxnard weer te zien, hopelijk volgt Ventura snel.’




11/12/17
Bron: De standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171211_03236498




Eigen mening.
Ten eerste wil ik even aan de lezer meedelen dat je dit artikel best kunt lezen via de bovenstaande link. Hierbij krijg je de foto's te zien van de bosbranden.
Bij de standaard stond het artikel onder de item wetenschap en ik sluit me daar deels wel bij aan maar het onderwerp is nog steeds milieu. Ik ben naar dit gebied vorig jaar op vakantie geweest en ik vind het verschrikkelijk dat het niet meer hetzelfde zal zijn. Bosbranden dat komt wel eens voor en is soms ook gezond voor de natuur maar dit is geen normale bosbrand. De videofragmenten die ik al via verschillende forums heb gezien zijn verschrikkelijk. Mensen die alles op alles zetten om de brand te controleren en zoveel mogelijk proberen te redden. Ik kan het me met dit koud weer nog niet eens voorstellen. De beelden zijn echt angstaanjagend. Het gebied dat verwoest wordt is echt enorm groot, zo groot dat ik het niet goed kan vatten, als je de beelden bekijkt dan zal je me begrijpen dat ik hier geen woorden voor heb.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.