actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2017, 09:23
Jana.d*Boer Jana.d*Boer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Noorderwijk
Posts: 30
Examens? Niet elke tiener ligt er wakker van

Sommige leerlingen zitten er al middenin, voor andere staan de examens voor de deur. Een belangrijke periode, maar de kans bestaat dat zij niet meteen beter hun best gaan doen dan bij een kleine overhoring.

Tieners beseffen misschien wel hoe belangrijk een examen is, maar het zou toch kunnen dat ze niet harder hun best doen dan als het om pakweg een overhoring zou gaan. Hun hersenen lijken niet voldoende ontwikkeld om echt door te hebben welke impact sommige momenten, zoals een groot examen, kunnen hebben. Ook zijn ze minder geneigd om hun gedrag aan te passen, zo wordt duidelijk uit onderzoek van psychologe Catherine Insel (Harvard University) dat is verschenen in het vakblad Nature Communications. Zij legde 88 jongeren tussen dertien en twintig jaar onder een fMRI-scanner en liet ze deelnemen aan een spel.

Deelnemers kregen vragen en konden bij een juist antwoord 20 cent verdienen. Bij een fout zouden ze juist 10 cent verliezen. Insel verhoogde systematisch de inzet. Op een gegeven moment was een juiste repliek goed voor een dollar en zouden de tieners bij een fout antwoord 50 cent kwijt zijn. Terwijl de oudere tieners beter presteerden als er meer op het spel stond, bleven de jongste deelnemers nagenoeg exact hetzelfde presteren ongeacht de beloning.

Aandacht

“Opmerkelijk genoeg zien we hier dat het vermogen om prestaties bij te stellen naar gelang van de inzet pas geleidelijk komt bovendrijven tijdens de puberteit”, zegt Insel in het populair-wetenschappelijk tijdschrift New Scientist. Volwassenen slagen er, meestal toch, in om te bepalen of een situatie extra tijd of aandacht verdient. Onderzoek heeft al uitgewezen dat zij beter hun best zullen doen als de eventuele beloning (of de straf) hoger ligt. Adolescenten hebben hier dus meer moeite mee of slagen er zelfs niet in.

Op basis van de fMRI-scan van de vrijwilligers valt af te leiden dat verbeterde prestaties te maken hebben met de ontwikkeling van hun hersenen. Het gaat specifiek om een hersenonderdeel dat een verbinding maakt tussen gebieden die het gedrag bepalen en het beloningscentrum. Bij jonge tieners werd die verbinding niet gemaakt, wat zou verklaren waarom zij hun gedrag niet aanpasten bij een hogere inzet. Neurowetenschapper Stefano Palminteri (Ecole normale superieure) stelt in New Scientist dat scholen hiermee rekening moeten houden.

Belonen


COGNITIEF PSYCHOLOOG WOUTER DUYCK (UGENT)
“Deze studie geeft aan dat het misschien niet zo’n goed idee is om de prestaties op school te meten met een groot examen.” Het zou volgens Palminteri beter zijn om leerlingen gedurende het schooljaar verschillende kleine examens voor te schotelen. Vlaamse scholen hebben die omslag, omwille van meerdere redenen, vaak al gemaakt. Op veel plaatsen bestaat er een mengvorm van examens en permanente evaluatie.

“Je kunt deze studie inderdaad naar het onderwijs trekken”, zegt cognitief psycholoog Wouter Duyck (UGent), die spreekt van een “op het oog betrouwbaar onderzoek”. “Als je een kind wil belonen, doe je dat best met een primaire bekrachtiger, een onmiddellijke beloning. Geld is dat niet, een cijfer evenmin. Er zijn veel kinderen die zich onvoldoende laten beïnvloeden door punten. Je kunt sommige jongeren daarom ook niet verwijten dat ze op zo’n moment niet stilstaan bij het langetermijnperspectief. Het is cognitief best ingewikkeld om de link te maken tussen een inspanning die je nu doet en de gevolgen, denk aan een mooie loopbaan, tientallen jaren later. Wij moeten dat allemaal leren. Al kunnen ouders en het onderwijs kinderen dat wel laten inzien, bijvoorbeeld door ze bij een goed rapport een cadeautje te geven. Je moet belonen, want anders kan gewenst gedrag uitdoven.”


EIGEN MENING: Ik vind dit een zeer interessant artikel. Het verklaart volgens mij dat je inderdaad op jonge leeftijd moeilijker de link kan leggen tussen je inzetten en het gevolg daarvan. Het ligt dus aan onze lichamelijke en cognitieve ontwikkeling dat jonge adolescenten deze link nog niet kunnen leggen. Ik weet uit ervaring dat het bij kleinere kinderen belangrijk is om meteen te belonen in plaats van op lange termijn. De motivatie verdwijnt dan en de inzet daardoor ook. Ik heb zelf gemerkt dat ik pas tegen het einde van de secundaire school begon te beseffen dat mijn inzet op school mijn toekomst zou bepalen. Meerdere kleine examens organiseren in het onderwijs lijkt me een goed idee omdat de leerstof dan verdeeld wordt en de slaagkansen volgens mij wel stijgen.


BRON: https://www.demorgen.be/wetenschap/...r-van-b00cd5a7/ op 11/12/2017
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.