actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2017, 23:05
Corin.B*rgen Corin.B*rgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Conservatieve hardliner Wauquiez is nieuwe leider van Franse partij Les Républicains

De 42-jarige Laurent Wauquiez is vanavond verkozen tot de nieuwe leider van Les Républicains, de grootste centrumrechtse partij in Frankrijk. De conservatieve hardliner kreeg al in de eerste ronde bijna drie kwart van de partijleden achter zich.

Wauquiez, de voorzitter van de lokale afdeling Auvergne-Rhone-Alpes, haalde in de eerste ronde 74,64 procent van de stemmen. Daarmee haalde hij het overtuigend van Florence Portelli (16,11 procent) en Maël de Calan (9,25 procent). Net geen 100.000 leden van de partij hebben een stem uitgebracht. Door de duidelijke overwinning van Wauquiez is geen tweede stemronde meer nodig.

Schandaal rond Fillon

De nieuwe partijleider moet nu proberen om Les Républicains weer op het rechte spoor te krijgen. De partij werd zwaar aangetast door een schandaal rond haar vorige leider, ex-premier François Fillon. Door een affaire rond de fictieve tewerkstelling van zijn echtgenote, werd Fillon in april al uitgeschakeld in de eerste ronde van de presidentsverkiezingen.

De partij heeft het bovendien moeilijk omdat huidig president Emmanuel Macron heel wat hervormingen doorvoert die de steun genieten van het bedrijfsleven. Dat heeft binnen Les Républicains geleid tot spanningen tussen leden die sommige hervormingen willen steunen en anderen die voluit voor de oppositie willen gaan.

"Echt rechts"

Wauquiez zelf heeft gesteld dat hij duidelijk een andere koers wil varen dan Macron. Hij omschrijft zijn beleid als "echt rechts". In tegenstelling tot Macron staat hij ook bekend als een euroscepticus. Tegenstanders vrezen dat hij zijn partij in het vaarwater van het extreemrechtse Front National wil brengen, in de hoop daar stemmen weg te kapen.

Bron: https://www.demorgen.be/buitenland/...cains-b10dd3fa/

Mening: Het feit dat er al een centrumrechtse is van wie ze denken dat ze nu gaan zoeken bij Front National, gaat niet zorgen voor veel steun achter de partij denk ik. Ik denk eerder dat als ze volledig rechts gaan worden, ze dan ook stemmen verliezen. Als het eerder een verhoging van de stemmen gaat krijgen zou ik dit verontrustend vinden. We zien tegenwoordig meer en meer het rechts beleid de kop op steken in de politiek in Europa. Ik denk dat als we allemaal gaan verrechtsen dat er een probleem is voor Europa. Daarom ga ik ervan uit dat ze zelfs stemmen gaan verliezen met hun nieuw kopstuk. Het schandaal rond Fillon zal in deze stemming wel een part hebben gespeeld want hij was uitgeschakeld na ronde 1. Ook vind ik dat door de stemming van de partij een foute keuze is gemaakt. Door Wauquiez de leiding te geven laten ze volgens mij toch ook merken dat ze "echt rechts" willen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.