actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2017, 20:25
Dries.J*cob Dries.J*cob is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Schoten
Posts: 20
Vanhengel over Eurostadion: ‘Tegenwerking en zelfs sabotage’

Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD) is ontgoocheld dat Brussel geen gaststad is voor het EK Voetbal in 2020. Hij verwijt premier Michel ‘totale onwetendheid’.

Omdat het project van het Eurostadion volgens de Uefa gefaald heeft, wordt Brussel geen gaststad voor het EK Voetbal in 2020. Een blamage.

Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD) was altijd een groot voorstander van het nieuwe stadion. In De zevende dag reageerde hij voor het eerst op de mislukking. Hij spreekt van een ontgoochelende beslissing van de Uefa. ‘Het is het gevolg van een lang verhaal. Wij hebben onze nek uitgestoken, ook andere entiteiten van ons land waren er bij vertrokken.’

Sleutelfiguren

Veel sleutelfiguren die bij het dossier betrokken waren, zijn volgens de Brusselse minister vertrokken en in een andere positie terechtgekomen, zoals toenmalige premier Elio Di Rupo, Kris Peeters in de Vlaamse regering en Steven Martens bij de Voetbalbond. Dan is volgens hem de miserie begonnen.

‘Vanaf de sleutelspelers weg waren, is er tegengewerkt’, zegt hij. ‘De Voetbalbond begon tegen te werken, ook de ploeg Anderlecht. De Vlaamse en federale regering zijn van samenstelling veranderd, we hebben een totale asymmetrie gekregen in dit land. Waar zijn de ministers van Sport in dit verhaal?’

Van samenwerkingsfederalisme was al snel geen sprake meer. Vanghengel spreekt naast tegenwerking ook van regelrechte sabotagepraktijken. Hij geeft het voorbeeld van de in onbruik geraakte buurtweg, die eerst afgeschaft moest worden voor de bouw kon beginnen. Tot op vandaag is dat nog niet gebeurd.

Volgens Vanhengel gaan nog maar weinig mensen zulke dossiers politiek willen trekken.

Stadion

Wat hem betreft mag het stadion op Parking C in Grimbergen er nog altijd komen. ‘Als men volledig opnieuw gaat beginnen, dan zijn we weer vertrokken voor tien of twintig jaar gebakkelei hierover. We hebben nu al jaren achterstand op zo’n type infrastructuur tegenover de buurlanden. Er is heel veel studiewerk gebeurd, op redelijke termijn kunnen we dan een stadion hebben. De locatie heeft nadelen, maar die ga je overal vinden. De voordelen ervan niet.’

Vanhengel reageert ook op de uitspraken van premier Charles Michel. Die wees met de vinger naar de stad Brussel en het Brussel Gewest en zei dat het dossier verprutst was door amateurs. ‘Ik voel me niet aangesproken’, reageert Vanhengel, die benadrukte dat alle bestuursniveaus betrokken waren. ‘Dat toont vooral de totale onwetendheid van de eerste minister over het dossier.’

Bron: 10/12/2017
op http://www.standaard.be/cnt/dmf20171210_03234609

Mening: Wederom primeert het vingerwijzen in de Belgische politiek. Ik vind het allereerst niet anders dan normaal dat de Uefa dit besluit heeft genomen, ik zou ook geen vertrouwen kunnen hebben in een land waar er geen eenheid is over zaken als deze. Ik snap dat Anderlecht zich heeft terug getrokken. Wat ik niet begrijp is dat Vanhengel zich als een klein kind gedraagt en andere de schuld geeft van het gefaalde plan.
Al van het begin was het duidelijk dat de bouw van het Eurostadion gedoemd was te mislukken. Om zo een groot project klaar te krijgen is transparantie zeker nodig, hier was bijna geen sprake van. Ik hoop dat dit een les is maar vermoed dat dit eerder extra wrok gaat veroorzaken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.