actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2017, 15:01
Michiel.V*rheyen Michiel.V*rheyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: merksplas
Posts: 69
Bitcoincontracten straks te verhandelen op beurs

Bitcoincontracten straks te verhandelen op beurs

Bitcoincontracten zijn vanaf zondag te verhandelen op de Chicago Board Options Exchange (CBOE), de grootste optiebeurs ter wereld. Centraal daarbij staat Akuna Capital, een marketmaker die op deze termijnmarkt de posities zal innemen in contracten waarmee bitcoins op termijn kunnen worden verkocht en gekocht.

Het is voor het eerst dat bitcoins serieus worden verhandeld op een traditionele beurs. Nu kunnen ze alleen worden gekocht en verkocht via internetplatforms. Vaak leidt dat door gebrek aan transparantie en liquiditeit tot enorme prijsschommelingen.
Afgelopen donderdag steeg de prijs op het platform Coinbase binnen anderhalf uur van 16.000 naar 19.000 dollar, om daarna terug te vallen naar 16.000 dollar. Ook zijn er grote prijsverschillen tussen de platforms. Op dit moment hebben duizend instellingen en personen 40 procent van alle bitcoins op de wereld in handen, en die kunnen via het creëren van vraag en aanbod gemakkelijk grote prijsschommelingen veroorzaken of zelfs koersen manipuleren.
Een aantal Amerikaanse banken en brokers heeft in een brief aan de CBOE ook zijn bezorgdheid uitgesproken over de notering van de virtuele munten op de beurs. De financiële instellingen, verenigd in de Futures Industry Association, zeggen dat er gevaar bestaat voor manipulatie en er onvoldoende duidelijkheid is over de vereiste margins, handelslimieten, stresstests en clearing. CBOE weigerde op de brief te reageren.
Volgende week zal ook CME (Chicago Mercantile Exchange) bitcoincontracten gaan verhandelen.

Bron: De morgen, 10/12/2017: https://www.demorgen.be/economie/bi...beurs-b83ef257/

Eigen mening: De bitcoin vind ik een interessant gegeven. Achter traditioneel geld zit (hopelijk) nog goud. Bitcoin is volledig virtueel en er zit niks van waardevol materiaal achter om het een waarde mee te geven. Het is echt hallucinant hoe snel en hoe sterk de waarde van deze virtuele munt is gestegen. Dit spreekt echt tot de verbeelding. Ik vind dit dan ook heel gevaarlijk. Als mensen hierin gaan investeren met het gedacht de zaak van hun leven te doen zouden ze hier weleens bedrogen kunnen uitkomen. De munt ook even snel terug waarde kan verliezen, maar ik vrees dat de munt maar tijdelijk gebruikt gaat worden en dat het dan zoals een zeepbel in een gaat vallen waarbij veel “gewone” mensen hun geld gaan verliezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2017, 20:54
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Opgeblazen door de media

Dat de bitcoin op dit moment veel waard is, dat is een feit. Ik denk echter dat dit voor een groot deel komt door de media. Bitcoin bestaat al enkele jaren. De virtuele munt is met behulp van de media enorm gestegen. Doordat men de mensen overal bestookt met het concept virtuele munten gaan ze zich blind staren. De verhalen dat mensen 10.000 bitcoins betaalden voor twee pizza's spreekt natuurlijk boekdelen. Deze verhalen willen mensen enkel maar aanzetten tot het kopen van de munt om zo zelf rijk te worden. Dit is echter, volgens mij, niet meer mogelijk. De bitcoin zal nog wel stijgen in waarde. Daar ben ik vrij zeker van. Het zal echter nooit meer die spectaculaire verhoging hebben die het dit afgelopen jaar heeft gekend.
De bitcoin is iets heel gevaarlijk. Zoals Michiel al zei heb je niet in handen. Wanneer de bitcoin in waarde keldert heb je niet meer over. Als je echt geld in handen hebt kan je dit nog gebruiken om bijvoorbeeld de kachel aan te steken. Dit gebeurde in Duitsland na de tweede wereldoorlog namelijk. Hout was duurder dan het geld opbranden. Ik wil hier gewoon mee zeggen dat je dan nog iets in handen hebt. Als de bitcoin keldert hou je niets meer over. Dit zal zeker en vast nog gebeuren. Er is nog nooit een koers geweest die enkel is blijven stijgen.
Ik ga op dit moment geen bitcoins kopen. Volgens mij ben je hier te laat voor. Al weet je het maar nooit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.